måndag 11 maj 2015

Tematrio: Andra Världskriget



I veckans tematrio presenterad av Lyrans Noblesser gäller följande:

"Berätta om tre romaner, filmer eller TV-serier som handlar om Andra Världskriget."

Valde dessa tre böcker (upptäckte senare att det skulle handla om "romaner" - läste tydligen frågan dåligt - men nu är det för sent att ändra!) och som "bonus" en film med sistnämnda bok som förlaga:

Vid avgrunden, Gitta Sereny: Gitta Sereny intervjuade på 70-talet den dömde och fängslade Franz Stangl (dömd som medskyldig till mord på minst 900.000 människor). Österrikaren var från början polis, inledde karriär som skrivbordsmördare för ett slags institution där "dödshjälpsprogram" verkställdes. Dessa "barmhärtighetsmord" var troligen inledningen till de fyra förintelseläger som senare kom att utrota miljoner människor i Polen. Fyra män styrde lägren, varav Stangl var en av dessa. I den här boken återger Gitta Sereny intervjun och sina egna efterforskningar.

Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz, Göran Rosenberg: Med hjälp av skärvor av det förflutna, i form av t.ex brev, dokument, genom att besöka platser, tala med överlevande och egna minnen, följer författaren sin far i spåren: Vägen från Auschwitz och tiden som följer därpå. Om att sen försöka börja livet på nytt, i ett nytt land, med ett nytt språk och en ny kultur, på en ny plats; Södertälje.

Undergången - Hitler och slutet på Tredje riket, Joachim Fest: Handlar om en rekonstruktion över hur Hitler levde sista dagarna innan krigssammanbrottet, men ger även historiska förklaringar och insyn i nazismens idévärld. Ruggigt komplett med bildmaterial. En hemsk men tankeväckande bok. Författaren är världsledande bland experter på andra världskriget. Det har även gjorts en film med bl.a denna bok som förlaga. Boken lär nog få inhandlas second hand numera (såvida man inte kan tänka sig bibliotekslån). Filmen från 2004 beskrivs så här:

"En mörk novembernatt 1942 eskorteras en grupp unga kvinnor av SS-officerare genom skogen fram till Hitlers välbevakade högkvarter i Ostpreussen. En av dessa kvinnor skall väljas ut till tjänsten som Führerns privatsekreterare. Bland dem finns den då endast 22-åriga Traudl Junge från München.
Fröken Junge lyckas göra det starkaste intrycket på den vänligt leende diktatorn och får anställningen, trots att hennes kunskaper i maskinskrivning inte är de allra bästa...
Filmen Undergången fokuserar på perioden mellan Hitlers sista födelsedag den 20 april 1945 och den 2 maj 1945, dagen då Tyskland kapitulerade. Vid den tidpunkten kunde de som befunnit sig utanför Hitlers omedelbara cirkel ha gjort uppror, helt enkelt vägrat lyda order. Om detta hade hänt i stor skala, skulle kapitulationen ha ägt rum långt tidigare."


19 kommentarer:

  1. Hu, ruggiga böcker! Eller, det var väl fel ordval för ALLT var ju ruggigt med kriget.Jag har läst Rosenbergs bok och många andra liknande, men däremot inte de ingående granskningarna av nazisterna som du har hittat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen hemska böcker är det, ibland försöker man förstå det rent obegripliga. Men vad gäller händelserna under andra världskriget kommer jag nog aldrig riktigt att förstå hur människor kunde bete sig så ondskefullt.

      Radera
  2. Låter som en intressant trio, fast även ganska deprimerande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle nog tro att krig ÄR deprimerande, det går liksom inte att komma ifrån.

      Radera
  3. Rosenbergs bok är den enda jag läst av böckerna i din trio. Tack för tips!

    SvaraRadera
  4. Och ingen av de här har jag läst.

    SvaraRadera
  5. Rosenbergs bok är så bra. vi hade den i läsecirkeln. bra trio

    SvaraRadera
  6. Rosenbergs bok finns i min oläst-hylla :)

    SvaraRadera
  7. Undergången blev stor som film men jag skulle nog hellre läsa boken. Rosenberg läste jag nyligen, mycket intressant och väldigt sorglig!

    SvaraRadera
  8. Den sista har jag sett som film men de övriga har jag inte läst, ännu.

    SvaraRadera
  9. Jag är ganska säker på att jag sett Undergången som film. De andra har jag inte läst.

    SvaraRadera
  10. Inga av dina har jag läst.

    SvaraRadera
  11. Inga böcker jag har läst, men Rosenbergs bok vill jag hemskt gärna läsa :-)

    SvaraRadera
  12. "Ett kort uppehåll..." vill jag verkligen läsa! Tack för tips!

    SvaraRadera
  13. Den sista har jag sett som film men visst inte att den även fanns som bok! Rosenbergs bok vill jag gärna läsa så fort jag hinner.

    SvaraRadera
  14. Bra trio! Jag har inte läst ngn av böckerna/sett filmen, men kan tänka mig att läsa/se alltihop.

    SvaraRadera
  15. Har inte läst någon i din trio.

    SvaraRadera
  16. Låter som tre bra böcker, tack för tips!

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)