söndag 21 juni 2015

En smakebit på søndag: De utstötta

Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar, hämtade från böcker som för närvarande läses. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Börjar med en lång smakbit så här på årets längsta dag, hämtar den från Elly Griffiths deckare De utstötta. Sidan 6 och 7:

"Så många ord för att säga så lite, tänker Ruth som så många gånger tidigare. De döda är döda och inga ord, hur suggestiva de än må vara, kan väcka dem till liv igen. Ruth är rättsarkeolog och van att umgås med de döda. Hon anser att man ska minnas dem och behandla deras kvarlevor med respekt, men hon förväntar sig aldrig att någonsin få se dem igen burna upp till himlen på härlighetens moln. Hennes blick dras omedvetet uppåt mot den ljusblå kvällshimlen. Det är juni och snart årets längsta dag.
   Ett högt "Amen" från Ted signalerar att gudstjänsten är slut och Ruth går bort till klungan av människor som sitter eller står på de sittplatser som skurits ut i den gräsbevuxna vallen. Hon är på väg fram till Ted, men får se att han står och pratar med Trace Richard, en annan medlem av fältarkeologgruppen. När man ser Trace, som har lilafärgat hår och piercingar, har man svårt att tro att hon kommer från en mycket rik familj och nyligen förlovade sig med en framgångsrik affärsman från trakten. Ruth har aldrig riktigt gillat Trace så hon girar undan i sista sekund och hamnar bredvid Janet.
   "Jag tycker om den här gudstjänsten", säger Janet. "Vi borde verkligen minnas dem - de vanliga människorna. Inte bara kungarna och biskoparna och de som var rika nog att bygga slott."
   "Det är en av anledningarna till att jag blev arkeolog", säger Ruth. "För att jag ville ta reda på hur vanliga människor levde."
Hon tänker på Erik, hennes tidigare lärare och mentor, som sa: "Vi är deras levnadstecknare. Vi bevarar deras dagliga liv, deras vardagliga sysslor, deras hopp och drömmar, för all framtid." Men Erik är död nu och hans hopp och drömmar är glömda, förutom av dem som han har lämnat outplånliga spår hos, som Ruth.
   "Du håller väl på med en utgrävning här vid slottet?" säger Janet.
   "Ja", säger Ruth. "Alldeles här i närheten, vid ingången till kaféet."
   "Har ni hittat något?""

Tror bestämt man får lite Morden i Midsomer-känsla när man läser Elly Griffiths, en ny deckarbekantskap för mig och en riktigt trevlig brittisk sådan visade det sig. Det här skall vara den sjätte boken i serien om rättsarkeologen Ruth Galloway. Precis nu läst fram till sidan 108 och där blir den avslutande korta smakbiten denna:

    "Nu breder marsklandet ut sig åt alla håll, det heliga ingemanslandet som leder ner till havet. När Ruth tittar på displayen på instrumentbrädan inser hon att det är den 22 juni. Sommarsolståndet var i går."...

Vilket såklart för oss är idag, så:

Wishing you a magical


42 kommentarer:

  1. Böckerna om Ruth Galloway är helt fantastiska och jag brukar alltid glömma att jag har ett mord att lösa när jag läser dem :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om inte annat är det fullt sjå att ha koll på alla olika karaktärer och relationer - men det går, även fast man som mig dyker in i serien först efter femte boken.

      Radera
  2. God sommersolverv! Jeg har enda ikke sett noe til sola, men lyset fra den er nå her i det minste ;)

    Jeg likte smakebitene, og spesielt årsaken til at Ruth hadde valgt yrket sitt. Forfatteren er ny for meg, trodde først jeg kjente til navnet, men jeg tror forfatteren jeg tenkte på bare nesten heter det samme også skriver hun chic-lit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yrkesvalet var helt klart av en god orsak! :)

      Radera
  3. Elly Griffiths har jag tänkt att jag ska läsa någon gång, trots att det inte riktigt är min genre. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att prova en ovan genre kan överraska positivt ibland.

      Radera
  4. Ja det kan jag hålla med om lite Midsomer murders är det nog men en bra serie tycker jag.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många spännande ingredienser; Historia, arkeologi, England, gamla och nya mordgåtor... mysdeckare helt enkelt! :)

      Radera
  5. Tycker allt att de här deckarna verkar bra, fastän det inte är min genre ;) Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan vara kul att varva med någon sällan läst genre emellanåt.

      Radera
  6. Tack för smakbiten. Har läst en bok av Griffiths men måste definitivt läsa flera!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns uppenbarligen några att välja på och böckerna i den här serien verkar ju gå ganska bra att läsa fristående.

      Radera
  7. Böckerna om rättsarkeologen Ruth är riktigt bra tycker jag!
    Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte dumt att även jag upptäckte den saken! :)

      Radera
  8. har läst de flesta av Elly Griffiths böcker. jag gillar Ruth och det där lite kusliga marsklandet. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det lite kusligt det där marsklandet! Gillar hur det beskrivs.

      Radera
  9. Rättsarkeolog? Den titeln har jag aldrig hört förut. Är det inte för sent för polisen att lösa mordfallen när arkeologerna kallas in?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå! Forensisk arkeologi är en etablerad vetenskap. Tänk bara på Tv-serier som t.ex Bones.

      Radera
  10. Jeg har heller ikke lest noe av denne forfatteren. Men når jeg tenker over det, er det selvfølgelig tusener av forfattere jeg ikke har lest! Og aldri kommer til å lese. Litt trist tanke, forresten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant, tänk så mycket bra böcker man säkert går miste om att läsa. ;-)

      Radera
  11. Har inte läst något av denna författare. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  12. Har läst första boken i den här serien. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Flickan under jorden" lär alltså den första boken i serien heta. Vad jag förstår skall sen ännu en bok i serien komma ut i slutet av juli i år: "De öde fälten".

      Radera
  13. Har länge varit sugen på att läsa Elly Griffiths böcker. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir själv ofta sugen på böcker vars handling utspelar sig i England. :)

      Radera
  14. Tack för smakbiten! Jag har läst första boken och tänkt fortsätta med serien men det kommer hela tiden andra böcker och tränger sig före, så bra med en påminnelse. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner så väl igen "problemet"! ;-)

      Radera
  15. Det här är en serie som jag tänkt påbörja snart. Blir ännu mer sugen efter dina smakbitar. Tack och ha en fortsatt trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att kunna inspirera till läsning. :)

      Radera
  16. Mord i Midsomer-feeling låter ju helt rätt :)
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  17. Jag håller med om att det är lite Morden i Midsummer-känsla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det så... lite mysigt stämningsfull och småputtrig landsortsidyll så där. ;-)

      Radera
  18. Har läst hennes Janusstenen(?), men vi kom inte helt överens, så nöjer mig med den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror nog hellre jag satsar på fortsättningen, nästa bok i den här serien kommer ju ut om ca en månad. Men tack för varningen om Janusstenen!

      Radera
  19. Ordene Morden i Midsomer-känsla gjør at jeg også fikk lyst til å lese denne boken :-) Ønsker deg en fin søndagskveld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den känslan är i deckarsammanhang riktigt trevlig. :)

      Radera
  20. Jag har varit sugen på hennes böcker så länge, måste verkligen skaffa hem några. Tack för smabiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag börjar redan se fram emot bokseriens fortsättning...

      Radera
  21. Jag har bara läst de två första delarna i Elly Griffiths serie om Ruth Galloway, och både de böckerna har varit otroligt bra! Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  22. Jag gillar verkligen böckerna om Ruth Galloway!

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)