söndag 7 juni 2015

En smakebit på søndag: Kritikern

Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar, hämtade från böcker som för närvarande läses. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.
Men just idag är det bokbloggen Betraktninger som ställer upp och vikarierar, det är där vi alltså också finner smakbitarna denna gång.


Dean Koontz var det ett bra tag sedan jag läste sist. Thrillern Kritikern (2012) handlar om bestseller-författaren Cubby Greenwich som precis fått sin bok publicerad och blivit recenserad av en känd och respekterad litteraturkritiker. Men frågan är om denna kritiker Shearman Waxx istället för att inge respekt snarare gör folk är rädda för honom? Författarens redaktör menar att det i deras värld inte är så stor skillnad på just rädsla och respekt.

Det här känns än så länge som en riktigt underhållande bladvändare; mycket dialog, korta kapitel, humor, mystik och spänning i en mix som säkert kan få vem som helst ur en eventuell lässvacka, eller om man helt enkelt behöver något mer lättsamt att läsa. Kanske är det för tidigt att avgöra egentligen, men ännu är det här riktigt bra, och jag har blivit jättenyfiken på hur historien kommer att utvecklas. För så mycket framgår av baksidans beskrivning av boken att Shearman Waxx inte är vilken aktad och fruktad bokrecensent som helst, utan en fullt utvecklad sociopat som "vet hur man dödar en bok med ett par väl valda syrliga ord", men detta lär heller inte vara det enda han är kapabel till att döda...

Innan smakbiten (sid. 25) har Cubby just fått ta del av Waxx giftiga penna och Cubbys sexårige son Milo, som just kollat upp Shearman Waxx i ett digitalt uppslagsverk på internet, undrar:

"Så när ska vi ta Waxx? frågade Milo.
"Vad menar du med ta?
"Hämnas", sa Milo. Lassie morrade lågt. "När ska vi få honom att ångra att han var taskig mot dig, pappa?"
Det var förfärligt att Milo så enkelt märkte hur arg jag var. Jag ställde mig bredvid honom och klickade bort uppslagsverket med musen.
"Det är inte bra att hämnas, Milo." Jag stängde av datorn. "Dessutom gör mr Waxx bara sitt jobb."
"Vad är hans jobb?"
"Att läsa böcker och tala om för sina läsare om han gillar dem eller inte."
"Kan de inte läsa själva?"
"Jo, men de har fullt upp och har så många böcker att välja mellan att de litar på hans omdöme."
"Varför det?"
"Ingen aning."

Nej, man skall nog inte lita alltför mycket på välkända framstående litteraturkritikers omdömen, men bokbloggares omdömen/recensioner är förstås en helt annan sak! :)



22 kommentarer:

  1. Jag har inte läst något av Koontz, men jag har tänkt göra det någon gång. Boken verkar väldigt spännande! Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  2. tror mig ha läst något av Dean Koontz för länge sedan. kanske dags att förnya bekantskapen. visst är det så att bokbloggaromdömen numera väger tungt. det är kul, tycker jag. antagligen förlagen också. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten! Än då länge har jag inte läst ngt av Koontz.

    SvaraRadera
  4. Det var länge sen jag läste något av Koontz. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten. Tror aldrig jag läst något av Koontz

    SvaraRadera
  6. Takk for smakebiten. Spennende!

    SvaraRadera
  7. Har inte heller läst något av Koontz men tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  8. Läste mycket Koontz för många år sedan, kanske dags att kolla upp hans nya böcker. Intressant handling speciellt för oss också. :-)

    SvaraRadera
  9. Har inte läst Koontz sedan högstadiet/gymnasiet, det var ett tag sen... Lite kul med ett ämne som håller sig så nära en själv :)

    SvaraRadera
  10. Håller helt med om att bokbloggarnas åsikt är betydligt intressantare än litteraturkritikernas! :)

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten. Jag har inte läst något av Dean Koontz - än :)

    SvaraRadera
  12. Det er ikke så lenge siden jeg fant 5 bøker av Dean Koontz på bruktbutikken og tok dem med meg hjem. Foreløpig har jeg bare lest en av dem; Ektemannen. Men jeg gleder meg til å ta fatt på resten. Jeg er veldig glad i hans bøker om Odd Thomas og leser den serien på Kindelen :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
  13. Tack för smakbiten, ingen bok jag känner till. :)

    SvaraRadera
  14. Koontz är med i min boktolva för i år, men jag skulle nog hellre läsa den här än den jag har valt (Donatorn) :-) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  15. Tack för smakebiten tror inte jag läst något av denna författare än?

    SvaraRadera
  16. Jag har aldrig läst något av Koontz, men har ett par e-böcker så det blir väl av så småningom. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  17. Tack för smakbiten! Läste mycket Koontz när jag var yngre och tänkt återvända till författaren. Kanske skulle läsa denna? ;)

    SvaraRadera
  18. Jeg leste mye Dean Koontz da jeg var i tenårene, men denne har jeg ikke lest. Høres dog spennende ut :)

    SvaraRadera
  19. Jag tror jag läste den här. Vilket minne man har, att inte riktigt komma ihåg vad man läst..

    SvaraRadera
  20. En bra smakbit :) Säger en del om vad kritikers uttalande betyder för marknaden ;) skrämmande sant!
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)