söndag 14 juni 2015

En smakebit på søndag: Oceanen vid vägens slut


Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar, hämtade från böcker som för närvarande läses. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Började läsa Oceanen vid vägens slut av Neil Gaiman, och blev fast. Andra böcker får tillfälligt stå åt sidan, för nu är det en magisk ungdomsbok som gäller. Romanen blev av Goodreads år 2013 utsedd som bästa bok i kategorin fantasy. Var själv inte direkt överförtjust i Amerikanska gudar av samma författare, men det här däremot är riktigt bra, en bok svår att lägga ifrån sig och har snabbt nu läst över halva.

Beskrivning från förlaget (Bonnier Carlsen):


"Neil Gaimans senaste roman är ett koncist mästerverk i det lilla formatet. Minnets trådar drar oss in i ett sedan länge glömt händelseförlopp där en liten pojke stod öga mot öga med förgörande ondska och fann den vackraste vänskap man kan önska.

En man återvänder till sin barndoms trakter på den engelska landsbygden. Till en början har hans biltur inget mål, men snart står det klart vart hans undermedvetna har fört honom: till en bondgård med en liten ankdamm strax bakom. För länge sedan bodde familjen Hempstock där: elvaåriga Lettie, hennes mamma och mormor. Märkligt nog bor mamman och mormodern kvar, lika gamla som de var då för fyrtio år sedan, men Lettie är borta.
Mannen sätter sig på den gröna bänken bredvid dammen och genast börjar han minnas året då han var sju: hur gruvarbetaren som handlade med opaler en morgon låg hopsjunken i baksätet på en bil i vägrenen. Död. Och hur Lettie försvann.
Stunden på bänken vid dammen för honom tillbaka till våren då ondskan i en hemhjälps skepnad kom in i hans barndom och då hans världar - både barnets fantastiska och de verkliga - förändrades för alltid."


Det är ingen tjock bok detta, utan en nätt liten sagolik karamell på blott 219 sidor, generöst kryddad med en rejäl näve magi. Smakbitarna kommer från sidan 15:

"Dammen var mindre än jag mindes den. På andra sidan fanns en liten träbod och längs stigen stod en urgammal och klumpig bänk av trä och järn. De flagnande träspjälorna hade fått grön färg för en del år sedan. Jag satt på bänken och betraktade himlen som speglade sig i vattnet, skummet från andmaten längs kanterna, de fem, sex näckrosbladen. Då och då slängde jag en hasselnöt i mitten av dammen, den damm som Lettie Hempstock hade kallat för ...
Inte för havet, eller hur?"

...och sidan 76:
"Jag gick upp på mitt rum och la mig på sängen. Stället på fotsulan där masken varit bultade och värkte, och nu gjorde det ont i bröstet också. Jag flydde med hjälp av mitt huvud, in i en bok. Det var dit jag försvann när det verkliga livet blev för hårt eller för omöjligt att ändra på."
Bokbloggande vidgar verkligen läsandet.
Skulle troligtvis missat massor av fantastisk läsning (däribland ungdomsböcker) utan era unikt inspirerande bokbloggar därute - tack för det och ha en härlig söndag!



38 kommentarer:

  1. Jag har bara läst Coraline av Gaiman tidigare, men jag har tänkt läsa hans andra böcker också. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig lockar Neverwhere av Neil Gaiman, blev nu ännu mer "måste-läsa"! ;-)

      Radera
  2. Jag har länge funderat på att läsa något av Gaiman, får nog se till att göra något åt det snart.

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten, den här boken är jag lite nyfiken på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väl värd att vara nyfiken på.

      Radera
  4. Jag är en av de få som faktiskt inte gillade den här boken så mycket. Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror den kan ha en del brister i översättningen till svenska, men därutöver gillar jag verkligen den här! :)

      Radera
  5. Har inte läst något av Gaiman men hört mycket om hans böcker. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man har liksom inte undgått att uppmärksamma böckerna av denna författare.

      Radera
  6. Jeg har prøvd meg på Gailman, men har ikke funnet han interessant. Men kanskje denne boken kan snu meningen min? Skal notere meg den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ändrade i varje fall min mening radikalt. Man skall tydligen inte ge upp en författares böcker efter första försöket. ;-)

      Radera
  7. Tack för smakbiten. Den här står i dotterns hylla och jag har stor lust att läsa den i sommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Perfekt sommarläsning din dotter har i hyllan! :)

      Radera
  8. Den här väntar på mig i bokhyllan och jag ser verkligen fram emot att läsa den. Tack för smakbiten. Ha en fortsatt trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En magikryddad karamell i bokhyllan? Klart den lockar till läsning! :)

      Radera
  9. Jag är lite nyfiken på Gaiman. Ha en trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte så svårt att bli nyfiken, väldigt uppmärksammade blir böckerna av denne författare.

      Radera
  10. Takk for smakebiten. Jeg har ikke lest så mye av Gaiman enda, men har likt hva jeg har lest så langt. Så denne vil nok bli lest denne også :)

    SvaraRadera
  11. Jeg synes også den er fantastisk! Men så likte jeg Amerikanske guder og :-) Egentlig tror jeg at jeg liker alt Neil Gaiman skriver :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är glad att jag gav den här engelske författarens böcker en andra chans, för den här tycker jag är riktigt bra.

      Radera
  12. så spännande och roligt! har precis köpt boken och läst några sidor. jag tyckte att den grep tag direkt. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En perfekt bok att läsa på sommaren! :)

      Radera
  13. Jag tyckte väldigt mycket om den här när jag läste den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Misstänker dock att översättningen inte alltid är den bästa, skulle vara kul att läsa på originalspråk.

      Radera
  14. Håper å få lest noe av Neil Gailman en dag. Takk for smakebit.:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt annorlunda böcker, otroligt fantasifullt.

      Radera
  15. Fantasy? Ja :) Ungdomsbok? Nej - det är den inte klassad som på så många ställen, alls faktiskt - den är inte skriven som en heller.
    Gillar den verkligen - och när jag läser dina smakbitar så tänker jag att den skulle man nog kunna läsa om :) Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klassad som "Unga vuxna" på adlibris samt "barn- och tonår/ungdom" på bokus + cd-on. Men om boken är skriven som en sådan har jag inte den blekaste aning om. ;-)

      Radera
  16. Tack för smakbiten! Ha en bra söndagskväll. :)

    SvaraRadera
  17. Tyckte den här var mysig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utläst nu och kan konstatera att du har helt rätt - mysig var ordet. ;)

      Radera
  18. Tack för smakbiten! Har läst Coraline och tänkt läsa mer av författaren men det har inte blivit av, bra med en påminnelse. :)

    SvaraRadera
  19. Tack för smakbiten. Har den här väntandes i bokhyllan och hoppas hinna läsa den under sommaren.

    SvaraRadera
  20. Neil Gaiman är en av mina favoriter, men faktiskt tycker jag sämst om "American Gods".

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)