lördag 6 juni 2015

"Käre ledare - min flykt från Nordkorea" av Jang Jin-sung

Käre ledare:
min flykt från Nordkorea

Jang Jin-sung
I Käre ledare: min flykt från Nordkorea av Jang Jin-sung berättar författaren om hans och sin kamrats flykt från Nordkorea. Dessförinnan får vi veta vad som föranledde flykten och en redogörelse för Jang Jin-sungs liv innan detta inträffade. Slutligen får man ta del av hur hans liv i frihet som sydkoreansk medborgare ser ut idag.

Antagligen behöver man inte nämna att detta är en väldigt intressant bok och troligtvis ganska unikt viktig, då uppgifterna kommer från en avhoppare som fått insyn i vad som försiggått på högre nivå i detta slutna, väldigt egendomliga, land (Jang var en högt uppsatt tjänsteman i den nordkoreanska propagandaapparaten). Man förfasar sig när man i nyhetsflödet då och då får läsa om Nordkorea - man undrar; kan detta verkligen vara sant? Tyvärr är mycket sant, men som Jang Jin-sung skrev i en debattartikel i New York Times i april 2013 (citat hämtat från sid. 313 i Käre ledare):
"[Där hemma] finns det två Nordkorea: ett verkligt land och ett fiktivt, som skapats av regimen. Efter min flykt upptäckte jag dessutom ett tredje Nordkorea: ett teoretiskt. Detta är det Nordkorea som omvärlden skapat."
Det är väl just delvis av dessa anledningar sådana här skildringar är så värdefulla. Att den som sen framför uppgifterna verkligen har mod att göra det, är oerhört starkt gjort. Som framgår i bokens epilog sker det inte utan eftergifter, Jang Jins-sung har alltid poliseskort på grund av mordhot från Nordkorea, regimen där har aldrig upphört med att förfölja honom och han hotas ständigt i deras öppna medier. Tror inte alltid vi inser den enorma lycka som finns i friheten, såsom de som levt i den här typen av ofrihet gör, då de till slut får uppleva den.

Boken går rätt så lätt att läsa, själv kan jag tycka det blir lite jobbigt att ta sig igenom de partier som handlar om politiska strategier och intriger, delvis tror jag det beror på att det blir svårt med alla knepiga koreanska namn och att hålla isär alla inblandade personer/händelser i ett visst skeende. Men i stort tyckte jag detta var en oerhört intressant och gripande bok, som jag tror kan ge de flesta insikter om saker man inte kände till tidigare.

Läs om bokens beskrivning från förlaget Norstedts eller vad som skrivits om den på mynewsdesk.


Betyg: 4/5


2 kommentarer:

  1. Jag har just börjat lyssna på boken, kanske är jag halvvägs in i ljudboken, och jag kan inte annat än hålla med dig. Det jag här får ta del av har många drag gemensamt med de olika religiösa sekter som finns därute. Bedrövligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst, man blir rätt illa berörd. Jämförelsen med slutna religiösa sekter känns träffande.

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)