onsdag 17 juni 2015

"Mr Mercedes" av Stephen King

Mr Mercedes
Stephen King
I Mr Mercedes av Stephen King får vi stifta bekantskap med "F.d. krinsp. Hodges", d.v.s pensionerade f.d. kriminalinspektören Bill Hodges. Och de som så önskar har att se fram emot att detta bara är första delen i en planerad trilogi med Hodges i huvudrollen. Hårdkokt noir-thriller har den kallats. Fullt så hårdkokt/noir kan jag inte tycka det blir och för mig är det bara positivt, en förväntning som infriades.
Kommer själv däremot inte att följa upp denna trilogi, för mig räcker det med denna första del. Men jag tror absolut att de som uppskattar en viss typ av moderna kriminalromaner kommer att älska den här bokserien! TV-serie lär det tydligen också bli av detta framöver.

 I mitt tycke når inte alls den här thrillern upp i samma klass som senare böcker av författaren, som t.ex. Under kupolen, 11/22 1963, Doktor Sömn och Väckelse, men så är det ju också en annan typ av genre förstås. Skulle jag själv rekommendera en thriller av King, där färre övernaturliga element ingår, skulle valet bli: Dolores Claiborne.

Brukar normalt inte skumläsa böcker ens delvis, och i synnerhet inte böcker av Stephen King(!), men tyvärr tappade jag själv lite intresset för Mr Mercedes och fann mig just skumläsa vissa partier.

Deltog med boken i juni månads Spänningsutmaning och den fanns även med här på bloggen i form av inlägg för En smakebit på søndag. Och där kan man såklart även läsa mer om hur bokens handling beskrivs.

Betyg: 3/5

Fler bloggar om böcker i spänningsutmaningen för juni
och dessa kommer man vid månadens slut att finna här.



6 kommentarer:

  1. Dolores Claiborne har jag inte läst. Den kommer upp på bokönskelistan!

    SvaraRadera
  2. Den enda bok jag någonsin läst av Stephen King är Knackarna. Den tyckte jag förvisso var bra, men jag drar mig för att läsa hans böcker eftersom att jag vet att en del av dem är lite skrämmande.

    SvaraRadera
  3. Okey det lät inte superbra.

    SvaraRadera
  4. Har bara läst Under kupolen av King och den älskade jag!

    SvaraRadera
  5. Jag gillar moderna kriminalromaner, men brukar inte gilla King, så jag vet inte om jag kommer att läsa den...

    SvaraRadera
  6. Håller med dig,läste 11/22 1963 och trodde att detta skulle vara perfekt men ack vad jag bedrog Har läst många deckare/kriminalberättelser men detta var en av de sämre jag läst.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)