måndag 15 juni 2015

Stockholmstema

I veckans tematrio, presenterad av Lyrans Noblesser, skall det handla om romaner som utspelar sig i Stockholm. Okej, befinner mig ju åtminstone i länet men verkar inte så värst intresserad av vår kungliga huvudstad, om man går efter lästa romaner. Det var riktigt svårt den här gången att plocka fram hela tre stycken. Formuleringen för veckans tema var:

"Berätta om tre romaner som utspelar sig i vår huvudstad."

Det blev alltså inte att välja denna gång, utan dessa var helt enkelt de enda jag kom på:


Lilla stjärna
John Ajvide Lindqvist

En vänskap som får ödesdigra konsekvenser. Berättelsen om de två unga tjejerna Theres och Teresa levereras i denna ruskiga roman som entusiaster för Allsång på Skansen varnas för. Allsång på Skansen i fullständigt kaos utlovas... 


Coq Rouge
Jan Guillou

Känns som evigheter sedan den lästes, alltså cirkus 1986 då den först publicerades, läste den något år senare som pocketbok (såg då inte ut som ovan; nyutgåva från 2006). Det handlar om figuren Carl Gustaf Gilbert Hamilton (agent "Coq Rouge") som Guillou låter kliva in på scenen för första gången. I Coq Rouge blir en högt uppsatt Säpotjänsteman skjuten i Stockholm och man misstänker palestinska terrorgrupper. Hamilton figurerar sen i ytterligare tolv romaner (dock olästa för mig).


Doktor Glas
Hjalmar Söderberg

En roman i dagboksform som utkom 1905. Doktor Glas blir förälskad i unga Helga som ber om hjälp p.g.a äktenskapsproblem. Doktor Glas finner ut en okonventionell lösning på problemet, han blir alltmer övertygad om sin rättighet att döda en människa för att rädda en annan - bokens problemformulering som på sin tid väckte allmän debatt. Miljöbeskrivningarna från den oscarianska tidens Stockholm är väldigt omtyckta, kan inte annat än hålla med. En av mina favoriter bland klassikerna.


10 kommentarer:

  1. Har inte läst Coq Rouge eller Lilla stjärna.

    SvaraRadera
  2. men det är ju klart! Hjalmar Söderberg! det står verkligen stilla i mitt huvud ikväll. tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
  3. Är Doktor Glas förlagd i Stockholm? Det har jag aldrig tänkt på! Jag läser uppenbarligen mycket slarvigt. Måste läsa om den.

    SvaraRadera
  4. Doktor Glas har jag ju läst, men jag hade inget minne av att den utspelade sig i Stockholm. Måste ha varit uppslukad av andra saker i boken.

    SvaraRadera
  5. Det blev ju en ordentlig variation, trots att du inte valde.

    SvaraRadera
  6. Har inte läst någon av böckerna. Tack för tips!

    SvaraRadera
  7. Lilla stjärna ska jag läsa så småningom :)

    SvaraRadera
  8. Jag tycker om Lilla Stjärna, även om den är väldigt otäck.

    SvaraRadera
  9. Lilla Stjärna har jag inte läst ännu, men den står på listan :) Doktor Glas förknippar jag inte med Stockholm, vet inte varför jag har placerat den i en idyllisk småstad?

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)