måndag 1 juni 2015

Tematrio om minnesvärda mammor

Lyrans Noblesser presenterar veckans tematrio:

"Berätta om tre minnesvärda mammor ur litteraturen!"

Tre rätt olika mammor blev det här. Eftersom "litteratur" även inbegriper sanna historier, valde jag företrädesvis denna gång just en sådan fantastisk berättelse om en människa ur verkliga livet, och därefter två fiktiva från välkända gamla klassiker:


"Dömd att stenas" av Safiya Hussaini & Raffaele Masto:

En sann historia. Berättelsen om Safiya Hussaini, som tack vare en folklig internationell protest och en kunnig advokat fick fortsätta leva. Hennes historia berättas med hjälp av en italiensk journalist, och av min trio är det just denna jag hoppas fler kommer att läsa, för den berörde mig väldigt starkt.

Safiya blev av sin far bortgift vid 13 års ålder med en fyrtio år äldre man, hon föder fyra barn, två av dem dör i vattkoppor. Efter att Safiya blivit förskjuten, fått lämna både hem och barn, arrangerar hennes far ytterligare tre äktenskap. Efter ytterligare förvecklingar föds ett barn utanför äktenskapet och Safiya blir dödsdömd enligt sharialagen, straffet består av att stenas till döds.




"Hemsöborna" av August Strindberg:

Lycksökaren Carlsson erövrar änkan Madam Flods hjärta, men hennes son Gusten gör vad han kan för att sätta käppar i hjulet så att han inte skall gå miste om gården.




"Stolthet och fördom" av Jane Austen:

Mrs Bennet ser som sin stora uppgift i livet att gifta bort sina fem döttrar så rikt som möjligt. Mrs Bennet blir förstås eld och lågor då hon får ta del av nyheten att en förmögen ungkarl under sommaren skall vistas på en närbelägen herrgård.




Fler förslag för samma tema finner man här


18 kommentarer:

  1. Jag blir nyfiken på Dömd att stenas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra! Det var min avsikt. ;-)

      Radera
  2. Man tänker nog inte alltid på Madam Flod som mamma, men visst var hon ju det. Härlig rolltolkning av Sif Ruud i filmatiseringen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man tänker nog på Madam Flod som en mor mer tydligt i boken än i filmatiseringen. Sif Ruud var helt klart fantastisk i den rollen!

      Radera
  3. Dömd att stenas låter som en angelägen bok. Madam Flod hade det inte lätt mellan sonen och mannen. Mrs Bennet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mrs Bennet är ju lite väl ambitiös, skulle jag säga

      Radera
    2. Inte så lite heller! :)

      Radera
  4. Mrs Bennett är en mycket minnesvärd mamma... Boken av Safiya Hussein, vilket land handlar det om?

    SvaraRadera
  5. Tre intressanta böcker, speciellt den första som hamnar på min att-läsa-lista. ☺

    SvaraRadera
  6. Mrs Bennet är oförglömlig. Dömd att stenas vill jag läsa, Nigeria är ett intressant land (att döma av det lilla jag vet om det).

    SvaraRadera
  7. Dömd att stenas låter intressant. Jag såg en fransk(?) film som handlade om stening av en kvinna, men kan inte för mitt liv komma ihåg vad den heter. Bra var den i alla fall.

    SvaraRadera
  8. Jag har tyvärr inte läst någon i din trio. Men vem vet.

    SvaraRadera
  9. Spännande trio med varierat innehåll! Den första låter verkligen som en viktigt och angelägen bok.

    SvaraRadera
  10. Mrs Bennet brukar få mig att längta efter skämskudde...
    Dömd att stenas låter som ett spännande människoöde.

    SvaraRadera
  11. Jag har inte läst någon av dessa, men Dömd att stenas låter intressant :-)

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)