måndag 8 juni 2015

Tematrio som gestaltar vår tid


I veckans tematrio vill Lyran att vi skall lyfta fram något svenskt, med anledning av nationaldagen som kanske firades i lördags. Fira Nationaldag i Sverige och göra det till helgdag förstår jag själv dock inte vitsen med. Vad var det för fel på "Svenska flaggans dag", hissa flaggan för de som har lust och så är det bra med det, räcker väl alldeles utmärkt? Hur som helst, så skulle valda tematrion gälla "samtida litteratur som säger något om vår tid":

"Berätta om tre böcker som gestaltar Sverige som det är idag!"

Valet föll på två samhälle/debatt och en roman:



Nina Björk: "De senaste åren har jag känt det som om samhället, kulturen och ekonomin vill lära mig att ställa en och samma grundläggande fråga inför varje situation i livet: What's in it for me? Vad tjänar jag på det här? Man kan kalla det egoism. Eller ekonomism, tendensen att alltid räkna. Samtidigt ser jag andra förhållningssätt. Samtidigt lever jag med altruism, kärlek, solidaritet. Allt finns där. Samtidigt. Och jag vill gärna bringa lite reda i det. Försöka förstå vilka slags människor vi uppmanas att vara och vilka vi är och blir."

Citatet sammanfattar ganska bra bokens innehåll. Mycket bra bok av Nina Björk, väldigt träffsäkert.



"Välfärdsrevolutionen"... vad hände sen? 
Handlar om politikerna, entreprenörerna och miljardärerna som drivit på förändringen. Om eleverna, lärarna och undersköterskorna som lever och arbetar i den nya välfärden. Och om ett systemskifte med både vinnare och förlorare. En välgjord granskning om välfärdens omvandling.

Rekommenderar varmt alla att läsa.



Då det beryktade storsjöodjuret sägs ha siktats beslutar Östersunds kommun för att bygga ett odjurscenter i samarbete med den tyska vänkommunen och affärsmannen Max Müller.
Detta skapar aggressioner i samhället. Den hemliga gruppen Jamtlands Drabanter motarbetar utförsäljningen av bygden och den invandring som de menar skulle riskera ta jobben samt marken från lokalbefolkningen. Kriminalkommissarie Johan Axbergs farmor hittas nedslagen hemma i sin lägenhet, polisens teori går ut på att hon blivit rånad av en öststatsliga, men Johan upptäcker att hans farmor är inblandad i något som han aldrig skulle anat.

En av många moderna kriminalromaner som tar upp en del tidsaktuella samhällstendenser.



13 kommentarer:

  1. Moströms bok verkar ju riktigt kul. Den kanske jag borde köpa till min fru som kommer från Jämtland!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Passar ju perfekt för att läsa då! :)

      Radera
  2. fin trio! Nina Björk är så bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har bara läst denna bok av Nina Björk, var helt suverän tyckte jag. :)

      Radera
  3. läst om men inte läst, intressant trio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket intressanta böcker - åtminstone de första två. ;)

      Radera
  4. Nina Björk är så himla ettrig, jag tycker det bara blir slogans - och en alltför förenklad syn på verkligheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Himla" bra är boken i varje fall! :D

      Radera
  5. Storsjöodjuret är en bok jag vill läsa. :)

    SvaraRadera
  6. Jag har läst den sistnämnda, riktigt bra deckare.

    SvaraRadera
  7. Jag blir nyfiken på de två första :-) Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  8. De två första skulle jag med vilja läsa :)

    SvaraRadera
  9. Intressant trio! De två första blev jag riktigt nyfiken på så tack för tipsen!

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)