fredag 3 juli 2015

"En herrgårdssägen" av Selma Lagerlöf

En herrgårdssägen
Selma Lagerlöf
Vilken sagoskimrande liten klassisk pärla detta var!

En herrgårdssägen av Selma Lagerlöf tog i varje fall mig med storm, tyckte om precis allt med den här nätta boken på blott 112 sidor (pocket). Ljuvlig!

Nu har jag dock inte förmånen att kunna jämföra med så mycket annat läst av Lagerlöf. Kejsarn av Portugallien är nog den enda jag med säkerhet vet mig ha läst hela. Men En herrgårdssägen fick mig verkligen intresserad av att läsa mer.

För sommarens klassikerutmaning var tanken från början att läsa något skrivet av Selma Lagerlöf, funderade då i första hand att välja Herr Arnes penningar, blev dock under biblioteksbesöket istället mer intresserad av denna kortroman från 1899. Kanske var det tur, för det här gav mersmak, en fantastisk berättelse fylld av värme, sagomagi och ett helt underbart språk. De övernaturliga inslagen (och självklart; karaktären Ingrids drömmar - kommer aldrig att glömma fru Sorg och hennes fladdermöss!) gör att jag själv gillar den bara ännu mera.


Lite kort om handlingen, såsom den är återgiven på bokens baksida:

""Ni vet kanske vad tiomilaskogen vill säga. Inte en gård, inte en koja på mil och mil, bara skog."
För Gunnar Hede är tiomilaskogen mer ogenomtränglig än vanligt. Getterna bräker, högt och klagande. En efter en sjunker de ihop och täcks av den fallande snön. Gunnar ser tillbaka på raden av drivor, som alla gömmer en djurkropp. Gunnar förlorar förståndet. Men unga Ingrid, med sin trosvissa och osjälviska kärlek, läker hans själ. 
I kampen mellan det onda och det goda visar Selma Lagerlöf prov på en djup psykologisk insikt vilket gör "En herrgårdsdröm" till en av hennes mest helgjutna verk."

Det menas att Lagerlöf för sin berättelse skall ha lånat från den gamla franska folksagan Skönheten och odjuret från 1700-talet, och ett visst drag av sagan om Törnrosa då skendöda Ingrid i kistan vaknar upp ur sin dvala. Herremannen Hede, som i sitt sinnessjuka tillstånd får nidnamnet "Getabocken" av bygdens folk, lär det ha funnits en verklig förebild för, en sägen ur verkligheten.

För mig var det här en sådan bok som knappt gick att lägga ifrån sig, blev trollbunden helt enkelt. Man vill helst njuta den i ett obrutet svep.

Betyget blir utan tvekan den allra starkaste femma. En smakbit ur boken kan man läsa här.

Betyg: 5/5


2 kommentarer:

  1. Den ska jag skaffa mig. Den ser jättesöt ut. Och har du nu delat ut en femma också...

    SvaraRadera
  2. Den står i min bokhylla, men jag är rädd att jag missat att läsa den.
    Om du ska läsa mer Lagerlöf rekommenderar jag å det varmaste både Gösta Berlings Saga och Jerusalem.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)