söndag 5 juli 2015

En smakebit på søndag: En herrgårdssägen

Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar, hämtade från böcker som för närvarande läses. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Idag skall jag fuska lite och väljer därför smakbit ur en tidigare i veckan utläst bok (en av mina tre i sommarens klassikerutmaning). Det handlar om Selma Lagerlöfs En herrgårdssägen, sidan är 68-69 och "fru Sorg" har i Ingrids dröm kommit farande på besök till herrgården:

    "Då Ingrid kom ner i förstugan, stod fru Sorg och talade med jungfru Stava ute på verandan. De lade inte märke till henne.
    Ingrid såg med förvåning, att den krokryggiga gamla damen hade något gömt under alla sina kragar, som liknade svart krusflor. Det var mycket väl instoppat och undangömt. Ingrid fick se noga efter, innan hon upptäckte, att det var ett par stora läderlappsvingar, som hon på detta sätt försökte dölja. Flickan blev än mer nyfiken på fru Sorg än förut och försökte få se hennes ansikte, men hon stod och såg ut över gården, så att detta var omöjligt. Det såg Ingrid dock, då hon sträckte upp handen mot jungfrun, att hon hade ett finger mycket längre än de andra, och att ytterst på detta fanns en stor, krokig klo.
    "Allting är sig likt här på gården?" sade hon.
    "Ja, nådiga fru Sorg", sa jungfru Stava
    "Ni har inte planterat några blommor eller satt om några träd? Ni har inte lagat bron eller skyfflat bort ogräset ur alléen?"
    "Nej, nådig fru."
    "Det är alldeles, som det skall vara", sade den nådiga frun. "Ni har väl inte vågat er på att försöka finna reda på malmådern eller hugga undan skogen, då den vill växa ner i åkern?"
    "Nej, nådig fru."
    "Och inte rensat upp brunnarna?"
    "Nej, inte rensat upp brunnarna."
    "Här är ett gott ställe", sade fru Sorg, "här trivs jag bra. Om några år skall här vara så, att mina fåglar kunna få bo i hela huset. Ni är mycket snäll mot mina fåglar, jungfru."
Jungfrun neg ödmjukt vid berömmet."



36 kommentarer:

  1. Kanske dags att läsa mer Lagerlöf :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så jag själv tänkte. :)

      Radera
  2. Jag tycker dom här omslagen är väldigt vackra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan inte annat än hålla med!

      Radera
  3. Jag tror att jag missat den här. Skäms på mig! Men den finns säkert i bokhyllan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där! Den här får man ju bara inte missa. :)

      Radera
  4. Är lite sugen på att läsa Lagerlöf. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det finns ju en del att välja bland även.

      Radera
  5. Hmm ja kanske skulle kunna läsa.

    SvaraRadera
  6. Lite mer Lagerlöf i mitt liv känns som en plan!
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar som en ganska bra plan. :)

      Radera
  7. Tack för smakbiten och hoppas du får en bra dag!

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten! Jag gillar Selma!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den här boken hade jag i varje fall ingen svårighet att gilla. :)

      Radera
  9. Denna bok av Lagerlöf har jag inte läst. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett impulsval av mig, kände heller inte till titeln tidigare. Ett lyckat val!

      Radera
  10. Tack för smakbiten. Tror detta är en av de jag läst av Selma Lagerlöf men det var ju då ca 30 år sedan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv kände jag inte alls till denna titel tidigare.

      Radera
  11. tror inte att jag läst denna, men jag tror att den finns i min bokhylla. tack för smakebiten! nyttigt med påminnelser!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevlig läsning som väntar i din bokhylla! :)

      Radera
  12. Den här blir jag sugen på att läsa. Har inte alls läst något av Lagerlöf. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev själv helt klart intresserad av att läsa mer av Selma Lagerlöf efter denna bok.

      Radera
  13. Jag skulle vilja läsa mer av Lagerlöf, har bara läst några enstaka böcker och noveller av henne. Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst! Tänkte inte på novellerna, Spökhanden var ju inte så dum den heller. :)

      Radera
  14. Jag har inte läst jättemycket av Lagerlöf men gillade det jag läst. Tack för smakbiten. Ha en bra söndagskväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade heller inte läst jättemycket Lagerlöf, dags att ändra på nu känner jag. ;-)

      Radera
  15. Jag har bara läst en bok av Selma när jag gick i skolan, var ett tag sen om man säger :) men är klart sugen på fler. Tack för smakbiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog ganska vanligt att man läst något av Selma Lagerlöf under skoltid. Funkar bra att läsa annars också kan jag intyga. :)

      Radera
  16. Tack för smakbiten! Länge sen jag läste något av Lagerlöf och det känns som att det börjar bli dags för mer ;)

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)