måndag 27 juli 2015

"Löwensköldska ringen; Charlotte Löwensköld" av Selma Lagerlöf

Löwensköldska ringen
Charlotte Löwensköld

Selma Lagerlöf
Av den första och andra delen (i trilogin) av Selma Lagerlöf: Löwensköldska ringen; Charlotte Löwensköld gillade jag helt klart Löwensköldska ringen bäst, men skulle heller inte ha något emot att läsa även sista delen; Anna Svärd.

Mycket bra förord, med relevant bakgrundsinformation, av Vivi Edström i denna utgåva ("Nobelklassiker" med Horace Engdahl som huvudredaktör).

Som jag upplevde berättelserna höll den första; Löwensköldska ringen, ihop på ett bättre sätt än den andra delen, men till saken bör väl nämnas att jag själv föredrar en god spökhistoria framför ett romantiskt relationsdrama. Lagerlöf kan verkligen berätta en skräckhistoria på ett bra sätt som säkert även kan få yngre generationer av idag att fängslas av dessa.

I Charlotte Löwensköld är det istället romantik och relationsdrama som står i fokus. Skulle nog kunna placera den i feelgood-facket för klassiker, för den går att läsa som en "askungesaga". Intressant som också stod i förordet att Selma Lagerlöfs levnadstecknare Elin Wägner ansåg att karaktären Charlotte Löwensköld framhölls så som Selma önskade vara. Skulle dock själv vilja läsa lite mer om karaktären Anna Svärd, och lämpligt nog verkar ju sista delen; Anna Svärd, i trilogin handla om just henne.

Gillar man Jane Austens böcker tror jag att man kan uppskatta att läsa Charlotte Löwensköld - eventuellt ett ganska bra tips.

Skulle jag ge varje del betyg för sig skulle Löwensköldska ringen få en 4:a och Charlotte Löwensköld en 3:a. Men tillsammans blir det en stark:

Betyg: 3/4


2 kommentarer:

  1. Det här hör till de klassiker jag läst och gillat.

    SvaraRadera
  2. har också läst och gillat! SL var en stor berättare

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)