måndag 27 juli 2015

Tematrio: Blöta, blötare, blötast


I denna veckas tematrio, som vanligt troget presenterad av Lyrans Noblesser, är direktiven som följer:

..."berätta om tre böcker vars titel innehåller något som är blött!"

Varierande blött i både titlar och handling var det här:

Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö av Håkan Nesser. Sommar, sol och blöta bad på 60-talet.

Floden - tolv människor i kamp med Amazonas av Joe Kane. Handlar precis om vad titeln förtäljer. En sann historia berättad av en av deltagarna som via kajaker färdades längs Amazonas, från källan till havet. Spännande, intressant och absolut blötare.

Fallvatten av Mikael Niemi... har jag kanske haft med den tidigare i tematrio? Hur som helst så blir det i sådana fall en favorit i repris för detta tema, för den här katastrofromanen kan man nog helt klart beteckna blötast. Platsen är Norrbotten, Lule älv vid norska gränsen, tiden är höst och det har regnat intensivt och ihållande en längre tid. När dammarna vid kraftverken brister släpps enorma krafter fria och en flodvåg drar rasande som en vägg genom landskapet. Flera levnadsöden under katastrofen vävs till sist samman och inte bara landskapet förändras för alltid, utan även de överlevande människorna. Dramatiskt, kusligt, tänkvärt och ganska realistiskt.


9 kommentarer:

  1. Fallvatten är den enda av de här tre jag läst, men den tyckte jag var överraskande bra.

    SvaraRadera
  2. Floden var så spännande! bra trio!

    SvaraRadera
  3. Har inte läst någon av dessa, men den första och den sista har jag i bokhyllan och på plattan.

    SvaraRadera
  4. Fallvatten tänkte jag också på, det är en fantastisk och väldigt hemsk bok. Det är så härligt med någon som verkligen tar ut svängarna i berättandet!

    SvaraRadera
  5. Fallvatten har jag läst, men inte de två andra i din trio.

    SvaraRadera
  6. Jag har nog bara sett filmen Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö.

    SvaraRadera
  7. Har inte läst någon av de här, men Floden låter riktigt spännande.

    SvaraRadera
  8. Fallvatten igen... nu ska den helt klart upp på läslistan, den kan ju inte stå där oläst hur länge som helst :)

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)