måndag 6 juli 2015

Tematrio: Havet


I veckans tematrio, arrangerad av Lyrans Noblesser, skall det handla om havet. Vidare instruktion som följer:

..."välj romaner som handlar om hav, som har hav i titeln eller gör som jag och välj dikter som handlar om hav."

Valde en klassiker, en historisk roman och en deckare:

Den gamle och havet av Ernest Hemingway: Den gamle mannen Santiago fiskar utanför Kubas kust, men utan att få någon fisk. På den åttiofemte dagen ute till havs får han dock en stor svärdfisk på kroken, men fisken är starkare än mannen och lika stor som hans båt. Santiago kämpar och kämpar med bamsefisken i mer än ett dygn, men lyckas ta hem segern till sist. På vägen hem med fisken som sällskap fastsurrad vid relingen kommer sen nästa kamp, ett stim hajar vill försöka nappa åt sig mannens fångst... för den som sen inte läst och inte vet hur det går för mannen och hans fisk, får såklart läsa boken.

Katedralen vid havet av Ildefonso Falcones: Pojken Arnau växer upp i storstaden Barcelona. Bygget av katedralen Santa Maria del Mar - folkets egen katedral - blir en del av Arnaus liv. Fantastisk skildring av Barcelona under 1300-talet och det är i mitt tycke en roman som passar helt perfekt att läsa på sommaren. Läs mer här.

1222 över havet av Anne Holt: Tåget mellan Oslo och Bergen spårar ur en isande kall februaridag. Man befinner sig i närheten av Finse högfjällshotell och det är full snöstorm, värsta ovädret i mannaminne. De över tvåhundra passagerarna evakueras till det isolerat belägna hotellet. Skottskadade och rullstolsburna Hanne Wilhelmsen, f.d. kommissarie vid Oslopolisen, finns med bland de evakuerade. Första natten på hotellet hittas en av gästerna mördad och Hanne dras mot sin vilja in för att lösa fallet. Gillar själv pusseldeckare och detta skulle jag nog kalla en klassisk men modern sådan.

Hitta fler förslag på temat här!

11 kommentarer:

  1. Både Den gamle och havet och Katedralen vid havet finns bland mina favoriter. Anne Holts bok har jag inte läst. Tack för tips!

    SvaraRadera
  2. Katedralen vid havet vill jag läsa!

    SvaraRadera
  3. Vilken fin bild! Anne Holts bok har jag också med. :)

    SvaraRadera
  4. Jag har länge tänkt att jag ska läsa Hemingway, och det är väl Den gamle och havet som ligger närmast till hands.

    SvaraRadera
  5. Katedralen vid havet och Anne Holt har jag inte läst. bra tips!

    SvaraRadera
  6. Hemingway var skicklig med ord, särskilt i de kortfattade berättelserna som "Den gamle och havet"

    SvaraRadera
  7. Den gamle och havet läste jag när jag var ung. Kommer dock inte ihåg så mycket av handlingen.

    SvaraRadera
  8. Vilken trevligt blandad trio! Och Hemmingway är förstås alltid Hemmingway, även om just Den gamle och havet inte hör till mina personliga favroriter i hans produktion.

    SvaraRadera
  9. 1222 över havet är definitivt en klassisk pusseldeckare :)

    SvaraRadera
  10. Anne Holt blev jag riktigt nyfiken på! Så tack för tipset! Katedralen vid havet är en utmärkt bok!

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)