söndag 23 augusti 2015

En smakebit på søndag: Maskarna på Carmine Street


Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar, hämtade från böcker som för närvarande läses. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Idag hämtar jag smakbit ur en sådan där roman som man får lust att rekommendera att inte ge upp för tidigt, efter en sävlig start blir handlingen vad det lider så intressant att den fångar hela ens uppmärksamhet. På så vis laddar man ofrånkomligt upp inför ett överraskande slut.

En far bevittnar att hans barn Sarah blir bortrövat.

Sällsamma sammanträffanden och mystiska meddelanden.

Det försvunna barnets mor, vad är det hon hemlighåller?

Lever deras dotter Sarah?

Eftersom den tredje och sista delen i Håkan Nessers storstadstrilogi nyligen har kommit ut (Elva dagar i Berlin) blev man lite pushad att sätta igång med dessa storstäder. Smakbiten kommer därför från första delen, vars huvudsakliga handling utspelar sig i New York (närmare bestämt Greenwich Village, Manhattan); Maskarna på Carmine Street (sid. 110-111):

    "Alltså", säger han och harklar sig omständligt. "Det här är vad jag har att berätta."
Jag känner en mild smak av metall på tungan.
    "Din hustru lämnade ert hem på Carmine Street igår strax efter klockan elva på morgonen. Hon gick till tunnelbanestationen på sjätte avenyn och tog ett V-tåg upp till 34:e gatan. Här klev hon av och promenerade till 36:e, där hon gick in på badet mellan 5:e och 6:e avenyerna. Tillbringade i stort sett tre timmar där, och..."
    "Herregud", avbryter jag. "Inte är det meningen att du ska behöva..."
    Han viftar avvärjande med handen. "Inget problem. Det ligger en liten italiensk restaurang mittemot. Och jag har alltid lektyr med mig. Att sitta och vänta är den grundläggande beståndsdelen i allt detektivarbete."
    Jag nickar. "Och sedan då?"

Har bara ungefär 50 sidor kvar att läsa, andra halvan av boken har alltså varit väldigt fängslande och under läsningens gång har jag inte kunnat låta bli att dra paralleller till Hitchcocks Studie i brott ("Vertigo"). Absolut skulle Maskarna på Carmine Street också passa som film!


Här finner man fler smakbitar.

19 kommentarer:

  1. Jag har inte läst något av Håkan Nesser, men jag har honom uppskriven på min att läsa-lista :) Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  2. Denna har jag inte läst och inte äger jag den heller. Än. Med allra största säkerhet så kommer den att få flytta in i min bokhylla. Läste Himmel över London för ett tag sedan och älskade den :)

    SvaraRadera
  3. Ja det kanske vore något att läsa, tack för smakebiten

    SvaraRadera
  4. Har fortfarande inte läst något av Nesser! Trevlig söndag :)

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten. Den här har jag läst, men inte de andra om huvudstäder. Nesser är bra!

    SvaraRadera
  6. Spennende smakbit! Jeg fikk lyst til å lese mer :)

    SvaraRadera
  7. Jeg liker Håkan Nesser, så det er helt klart jeg også må lese denne boken :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten! Nesser är en författare som jag inte har läst ännu, men någon gång ska det väl bli av..... ;)

    SvaraRadera
  9. Jeg har ikke lest noe av forfatteren. Høres spennende ut. Takk for smakebiten!

    SvaraRadera
  10. Jag har nog bara läst två böcker av Nesser. Men jag är sugen på att läsa mer. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  11. tack för smakebiten! låter spännande. och jag är svag för exakta beskrivningar av hur folk rör sig

    SvaraRadera
  12. Vill verkligen läsa mera av Nesser. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  13. Kanske skulle ge den här serien en chans, han har gjort en del bra (och en del jag inte tyckt om...).

    SvaraRadera
  14. Er denne ny? Har ikke lest noe av Nesser, men ønsker det en dag. Takk for smakebit..:)

    SvaraRadera
  15. Låter spännande :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  16. Det låter som en spännande bok. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)