lördag 8 augusti 2015

"Norrsken" av Frida Skybäck

Norrsken
Frida Skybäck

En svensk Kate Morton? Detta tyckte jag riktigt, riktigt bra om! Läste ut Norrsken av Frida Skybäck på bara ett par dagar. Glömde tiden alldeles, sent blev det... och morgonen därefter naturligtvis fram med boken under tidiga frukosten för att läsa ut den.

Får erkänna att jag hade grava betänkligheter inför att läsa denna planerade romansvit, bara p.g.a att den förutom historisk roman betecknats som det man numera kallar "romance". Har liksom buntat ihop allt sådant och tänkt att det absolut inte är något för mig, fånigt, töntigt, larvigt... ack vad jag bedrog mig... tja, åtminstone i det här fallet. Men egentligen, varför måste en sådan här förträfflig historisk roman även betecknas "romance", det är ju så mycket mer än så? Och jag menar; relationsdrama ingår ju i alla typer av genrer?

Historiska romaner har alltid lockat mig till läsning, och på senare år har jag kommit att intressera mig speciellt för "ångans sekel"; 1800-talet. Nej, skulle absolut inte vilja leva som under detta århundrade, förfasar mig speciellt över kvinnans förtryckta och ofria situation, som gestaltas så inkännande i Frida Skybäcks dramatiska och sorgliga berättelse om Cecilia och hennes systrar. Kan dock inte låta bli att fascineras över den där expansiva tiden och vart utvecklingen sen bar vidare.

Så, vad menade jag då inledningsvis med; "en svensk Kate Morton"? Tänker då främst förstås på Den glömda trädgården, en roman jag tyckte var rent fantastisk, och upplägget med att varva kapitlen för olika tider, som bit för bit pusslar ihop den sanna bildens helhet på förträffligt vis, finns även i Norrsken. Uppfattar det skickligt välskrivet och berättartekniskt genialt, det blir ett otroligt driv och ett sant nöje att läsa. En för mig ny favoritförfattare - tror bestämt så är fallet, för uppföljaren Polarnatt har jag naturligtvis börjat läsa och återigen är jag fast! :)

Betyg: 5/5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)