måndag 24 augusti 2015

Sommarens minnesvärda trio

Måndag och tematrio, Lyrans Noblesser presenterar veckans tema:

"Berätta om sommarens tre bästa läsupplevelser!"

Klassikerutmaningen resulterade bara den i tre sådana fantastiska läsupplevelser med; Bröderna Karamazov (Fjodor Dostojevskij), En herrgårdsägen (Selma Lagerlöf) och Under byggandet av kinesiska muren (Franz Kafka), men dessa kommer snart att nämnas om igen i en liten egen sammanställning. En klassiker (eller två noveller man väl får räkna till klassiker) som däremot inte ingick i planen var denna, väl värd en plats bland sommarens tre bästa läsupplevelser:

"När en unge skulle ur boet / Ur malströmmens virvlar"
av Maria Sandel (1870-1927)


Därefter en för mig ny författare med en överraskande bra historisk roman:

"Norrsken"
av Frida Skybäck


Till sist bör man ju ta med ett klart givande andra försök att läsa något av Neil Gaiman:

"Oceanen vid vägens slut"
av Neil Gaiman


25 kommentarer:

  1. Norrsken har jag läst och tyckte mycket om, men Polarnatt fortsättningen var ännu bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Polarnatt var också riktigt bra o man ser verkligen fram emot tredje delen om systrarna Stiernfors. :)

      Radera
  2. Klassiker brukar oftast vara riktiga läsupplevelser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket riktigt, så är det!

      Radera
  3. Maria Sandel och Skybäck ska jag läsa. Gaiman förstod jag mig inte alls på

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gaimans böcker verkar vara lite knepiga, men den här var himla fin tyckte jag. :)

      Radera
  4. Vilka klassiker! De andra tre var nya för mig, tack för tips!

    SvaraRadera
  5. Neil Gaimans bok köpte jag nu i sommar så den blir läst förr eller senare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevlig läsning som står o väntar. :)

      Radera
  6. Jag tyckte mycket om "Oceanen vid vägens slut", en sån underbar ond liten saga

    SvaraRadera
  7. Har inte läst någon av böckerna i din trio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skybäcks böcker tror jag skulle passa de flesta. :)

      Radera
  8. Oceanen vid vägens slut läste även jag under sommaren och den är väldigt bra. Frida Skybäcks böcker är jag också sugen på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oceanen... var verkligen jättekonstig men mycket riktigt väldigt bra! :)

      Radera
  9. Oceanen vid vägens slut gillar jag också. Frida Skybäck verkar dyka upp på flera ställen - kanske är något att kolla upp?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut värd att kollas upp! Tror faktiskt Frida Skybäcks serie om systrarna Stiernfors får fler att intressera sig för att läsa historiska romaner...

      Radera
  10. Har endast läst Gaiman av de här, men det är ju inte så bara :)

    SvaraRadera
  11. Jag vill läsa Neil Gaiman och Frida Skybäcks böcker.

    SvaraRadera
  12. Oceanen vid vägens slut är riktigt bra :)

    SvaraRadera
  13. Oceanen vid vägens slut läste jag i somras, riktigt bra. Fast min favorit-Gaiman är nog Amerikanska gudar.

    SvaraRadera
  14. Neil Gaiman är en av mina favoriter.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)