måndag 3 augusti 2015

Tema med land i titel


Temat denna vecka hos Lyrans Noblesser handlar om länder och om folk som bor i dem. Dessutom ska detta finnas med i titeln.

Berätta om tre böcker vars titel innehåller något land!

Samtliga valda böcker nedan är lästa sedan denna bloggs tillkomst (kan därför länka till inläggen). Enkelt blir det då förstås att för mig återge beskrivningen i korthet för dessa:

Käre ledare; min flykt från Nordkorea av Jang Jin-sung
Jang Jin-sung berättar om hans och sin kamrats flykt från Nordkorea. Dessförinnan får vi veta vad som föranledde flykten och en redogörelse för Jang Jin-sungs liv innan detta inträffade. Slutligen får man ta del av hur hans liv i frihet som sydkoreansk medborgare ser ut idag.
Jang var i Nordkorea en högt uppsatt tjänsteman i propagandaapparaten, är därav en avhoppare som fått insyn i vad som försiggått på högre nivå i detta slutna, väldigt egendomliga, land och uppgifterna han lämnar är på så vis unika, intressanta... och såklart häpnadsväckande!


Amerikanska gudar av Neil Gaiman
Forntida mytologins gamla gudar och materialistiska "nya gudar" (kontokortsgudar, internetgudar, TV-gudar och konsumtionsgudar i olika former) kombineras med amerikanskt småstadsliv. Gudarna som vandrar inkognito bland människorna är för sin existens beroende av människors tro och offer, de gamla gudarnas existens har försvagats på bekostnad av de nya gudarna. Situationen bäddar för en slutgiltig uppgörelse mellan gamla och nya gudar. Det amerikanska småstadslivet berättades charmigt och var mysig läsning.


Kanada av Richard Ford
Berättarrösten tillhör Dell Parsons i nutid och handlingen i berättelsen rör sig (förutom korta släkthistoriska tillbakablickar) från tiden i Great Falls, Montana, i början av 60-talet, tiden strax innan hans föräldrars bankrån och tiden som därpå följde och som förde honom till Saskatchewan, Kanada. Det blir en berättelse om hur han som 15-åring fick uppleva ett högst ovanligt levnadsöde och med en slags inre styrka klarar sig igenom förluster, övergiven utsatthet, mörker och grymhet. Mycket otäcka händelser inträffar i unge Dells liv som kantas av otrygga relationer till udda, labila och tidvis skrämmande personer i den omgivning han tvingas in i. Det är också en berättelse där han i detalj beskriver sin far, mor, tvillingsyster, Amerika i ett tidsperspektiv, liksom då lite även om Kanada. Berättelsen binder ihop ett då med ett nu. Välskriven roman som jag verkligen kan rekommendera att läsa.


9 kommentarer:

  1. Amerikanska gudar låter lite kul när jag läser din beskrivning.

    SvaraRadera
  2. Käre ledare är den enda jag läst av böckerna i din trio, men Kanada väntar i bokhyllan.

    SvaraRadera
  3. trots att jag nyss läst Gaiman, Oceanen vid vägens slut och inte gillade den blir jag väldigt nyfiken på de amerikanska gudarna.
    himla bra trio!

    SvaraRadera
  4. Bra trio, en tuff bok om Nordkorea.

    SvaraRadera
  5. Amerikanska gudar låter som en intressant bok och boken om Nordkorea skulle jag också gärna läsa :)

    SvaraRadera
  6. Jag vill läsa mer av Neil Gaiman!

    SvaraRadera
  7. Har inte läst någon av dessa, men Gaimans har jag kikat på några gånger :)

    SvaraRadera
  8. Amerikanska gudar och Kanada är böcker som jag tänkt läsa någon gång.

    SvaraRadera
  9. Nordkorea förekom i min trio också, men inte den här boken.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)