måndag 31 augusti 2015

Tematrio faktaböcker


Måndag och tematrio, Lyrans Noblesser presenterar veckans tema:

"Berätta om tre bra/intressanta faktaböcker!"

Så här blev min valda mix:

Skador inom idrotten
 Lars Peterson, Per Renström

Om olika idrottsskador, ger råd om förebyggande, behandlande och rehabiliterande åtgärder.
Perfekt uppslagsverk för de flesta och inte bara för t.ex. idrottare, tränare och vårdpersonal.


Wabi Sabi - tidlös visdom
Agneta Nyholm Winqvist

Tankar från österländsk filosofi - en tidlös visdom - som kanske kan få oss att stressa ner, ta det lugnare, leva enklare, vara varsammare om oss själva, varandra och den värld vi lever i.
Faktabok eller ej... mycket klokheter dock! :)


Skymningssång i Kalahari - hur människan bytte tillvaro
Lasse Berg

Om människans väg genom tiden, allt sedan begynnelsen fram till nutid. Hur vi genom tiden anpassat oss till det det nuvarande sättet att leva, på gott och ont, hur normalt eller onormalt det än har blivit för oss. Från en tillvaro miljoner år tillbaka då människan levde som jämlik och fredlig samlare, folkförflyttningar, livsstilsförändringar genom att vi började bruka jorden, domesticerade djur, fram till skapandet av civilisation, städer, krig och ojämlikhet, exploatering, hur vi fick alltmer bråttom ...forts.


10 kommentarer:

  1. intressant trio! Wabi Sabi står på fackavd. på bibl.

    SvaraRadera
  2. Spännande mix! Nu blir jag nyfiken på vad du jobbar med - kunde inte hitta någon ledtråd genom att titta på titlarna.

    SvaraRadera
  3. Skymningssång i Kalahari verkar särskilt intressant! Tack för tips!

    SvaraRadera
  4. Jag klurade också på Berg och Kalahariserien men så plockade jag titlar som har lite mer med mitt jobb att göra istället

    SvaraRadera
  5. En varierad trio med böcker som verkar intressanta.

    SvaraRadera
  6. Skador inom idrotten är en bok som jag troligen inte kommer att få anledning att läsa..

    SvaraRadera
  7. Den första behöver jag nog inte men de andra verkar intressanta.

    SvaraRadera
  8. Skymningssång var väldigt intressant läsning tyckte jag :)

    SvaraRadera
  9. Intressant trio. Jag blir lite särskilt nyfiken på Wabi Sabi :)

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)