torsdag 20 augusti 2015

"Tjärven" av John Ajvide Lindqvist"

Tjärven
John Ajvide Lindqvist
Puh! Detta var en riktig nagelbitare, söt och salt precis som det bräckta hav som når upp till och med Åland hav, där man vid dess gräns finner ön Tjärven, drygt två nautiska mil nord-nordväst om Söderarm i Norrtälje kommun.
Vid Söderarm och dess fyr har jag varit, men ön Tjärven, liksom fyren där, kände jag inte till närmre... förrän nu då, på det här minst sagt speciella sättet genom att läsa Tjärven av John Ajvide Lindqvist. Hmmm...

Vad skall man tycka?

Blev klart nyfiken på denna redan då den publicerades 2011, men vid den tidpunkten fanns för mig inte möjlighet att läsa böcker (egentligen inte i någon form). Tjärven har endast givits ut som e-bok och MP3-bok.

Att det nu var vansinnigt spännande och roande (underbar humor) att läsa boken, är det inget tu tal om. Kanske beror en del av behållningen på att de sju karaktärerna som har "återträff" (25 år efter studenten) tillhör en gymnasial avgångsklass -86 (Nota bene. Tillhör själv en avgångsklass -87), vilket gör att det blir en del igenkänning (i musikval, etc.), förstås. Har nu förstått att det finns en genre man kallar "överlevnadsskräck" - och för mig som slukar dystopier och sedan forntiden har en kärna kvarlämnat intresse för genren skräck, borde detta vara en riktig hit! Till viss del är det verkligen så (första halvan av boken är helt fantastisk!), men i mitt tycke blir det vad det lider bara för mycket ingående beskrivet äckel (igen!) i Tjärven.

Trots att blod och slem sprutar, skallben krossas och stanken av förruttnelse från hjärnsubstansätande zombies breder ut sig över det ca 100x200 m lilla skäret den där soliga midsommaraftonen, så visst kan jag (om ni klarar av sådant) rekommendera boken, för att det är otroligt spännande och mycket roande läsning. :)

Betyg: 3/5

"Vem flyttade slottet hit
och satte det på ett ödsligt skär?
Vem tog det ur öknen, djinn eller ande,
vem bor i de hundra gemaken, nymf eller fe?
Vem flyger i fjäderhamn dit, vem stiger
dit upp ur de svartblanka vatten?"
Gunnar Ekelöf
(Poesi inspirerat av fyren på skäret Tjärven)


2 kommentarer:

  1. Så småningom tänkte jag ge mig på denna jag också. Tror egentligen jag vill lyssna på den, det är ju författaren själv som läser.

    SvaraRadera
  2. Ja det förklarar varför jag har missat en Ajvide-bok, den finns inte på papper! Gillar ju pappersböcker av hela mitt hjärta, men i det här fallet kanske det får bli mitt livs första e-bok. Det verkar ju nästan vara värt det :-)!
    /Sys

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)