måndag 17 augusti 2015

Vänskaplig trio


Dags för tematrio! Lyrans Noblesser presenterar veckans tema:

"Berätta om tre böcker som handlar om vänskap!"

Varsågod mina vänner (och alla andra), valde dessa:

Favorit i repris 1:
Ensamma hjärtan och hemlösa hundar
Lucy Dillon
En lättsam berättelse om bl.a sådant som går att lära av människans bästa vän.

Favorit i repris 2:

Klassikern:
Möss och människor
John Steinbeck
John Steinbeck är en favoritförfattare...
Möss och människor är ett drama som handlar om vänskap, den lilla människans kamp och planer som går om intet. En tragisk liten historia.

"De skönaste planer, de må vara uppgjorda av möss eller människor, går ofta om intet."
Strof ur dikt av Robert Burns

~

15 kommentarer:

  1. fin trio! Dillon har jag i hyllan och Möss och människor har jag läst

    SvaraRadera
  2. Mitt liv med Bob är den enda jag inte läst av böckerna i din trio, men den skulle jag definitivt vilja läsa.

    SvaraRadera
  3. Möss och människor är så fin. Och så hemskt sorglig.

    SvaraRadera
  4. Möss och människor vill jag läsa!

    SvaraRadera
  5. Möss och människor har jag inte läst,mkanske man borde

    SvaraRadera
  6. Lucy Dillons bok ska jag läsa, kanske till vintern, för visst är det ett vintrigt omslag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo visst! Har en annan Dillon på vänt i bokhyllan nu, även den med vintrigt omslag - lämplig vinterläsning! ;-)

      Radera
  7. Mitt liv med Bob har jag läst. Har inte läst nåt än av Lucy Dillon men funderat på det. :)

    SvaraRadera
  8. Lucy Dillons bok har jag läst, har även de två böckerna som kommer efter, men dem har jag inte läst ännu. Möss och människor har jag aldrig läst, bara sett på teater för länge sedan.

    SvaraRadera
  9. Det var lite djurtema på den trion.. "Möss och människor" ska jag läsa någon gång.

    SvaraRadera
  10. Sista boken är ju fantastisk! Har bara läst första boken om Bob, men det går ju att rätta till...

    SvaraRadera
  11. Trevlig trio! Jag gillade Lucy Dillon mycket. Bob och Steinbeck ska jag läsa, snart :)

    SvaraRadera
  12. Möss och människor har jag sett som film, med Gary Sinise och John Malkovich i huvudrollerna. Gränslöst sorgligt.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)