söndag 6 september 2015

En smakebit på søndag: Den stumma flickan

Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar hämtade från böcker som för närvarande läses. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Klassisk deckardetalj för både film och bok är alla dessa övergivna nyfyllda kaffekoppar och orörda just framdukade lunchtallrikar med mat... Motarbeta det fiktiva svinnet - överge inte första smakbiten som här idag serveras från Den stumma flickan av Michael Hjorth & Hans Rosenfeldt, sidan 26:

    Längre ner i korridoren stack Fredrika ut huvudet och fick syn på honom. Hon gav honom en blick som tydligt visade att hon tyckte att han skulle säga hej då till vem det nu var han pratade med och komma in till henne. Erik lydde blicken.
    "Jag måste gå, vi får prata mer ikväll. Puss"
    Han la ner telefonen i fickan, ställde ifrån sig den fortfarande i praktiken fulla koppen och gick med snabba steg ner mot Fredrikas rum för en uppdatering.

Har endast läst fram till sidan 47 (av 415 sidor för e-bok) än så länge och därifrån kommer den andra smakbiten, som gjorde mig ordentligt irriterad på Sebastian som nu befinner sig på plats i Torsby, norra Värmland:

    Vanja reste sig upp. Sebastian vände sig mot henne. Hon hade fått något mörkt i blicken. Han kände igen den alltför väl. Hon var arg på honom. Hon naglade fast honom ytterligare några sekunder innan hon vände sig mot Erik.
    "Jag ber om ursäkt, han är ... en idiot ibland."
    "Jag har stött på det förut", svarade Erik i betydligt mjukare ton utan att släppa Sebastian med blicken. "Folk som tror att vi inte kan göra ett skit rätt för att vi inte kommer från Stockholm."
    "Det har inget att göra med att du bor i en håla", förklarade Sebastian vänligt.

Det här är del fyra i serien om Sebastian Bergman, och det är en bok jag önskat läsa sedan den kom ut för ett år sedan, men ibland blir det så ruskigt många (både bra och dåliga) böcker som tränger sig före.

Fler bitar för mersmak (kommer i bästa fall även
denna söndag att så småningom) hittas här.

21 kommentarer:

  1. Gillar den här serien väldigt mycket. Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar lättläst och spännande! Korta kapitel och bra driv.

      Radera
  2. tack för smakebiten! har inte läst något av detta författarpar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta blir min första av duon. Verkar funka fint att hoppa in i den här serien trots att man inte läst föregående böcker.

      Radera
  3. Tack för smakebiten den har jag läst, jag gillar serien. Snart kommer nästa del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, del fem (De underkända) kommer visst i oktober.

      Radera
  4. Tack för smakbiten! Har läst första boken i serien sen kom jag av mig av okänd anledning.... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad jag förstår var den första boken i serien den här författarduons deckardebut.

      Radera
  5. Jag tycker om den här serien! Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  6. Jag har inte läst någon bok av detta författarpar men jag har ett par böcker stående i bokhyllan. Får ta tag i det, tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har så lång tid tänkt läsa något av Hjorth & Rosenfeldt, äntligen blir det gjort nu oxå! :)

      Radera
  7. Tack för smakbiten! Den boken har jag funderat på att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tvekade lite inför om det skulle fungera att börja med en bok mitt i denna serie - men det gick ju utmärkt.

      Radera
  8. Jag har läst första boken än så länge. Jag är inte överförtjust i Bergman som person men jag tror att jag vill läsa vidare. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Har de tre första böckerna och någon gång ska jag väl läsa dem också :)

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)