söndag 20 september 2015

En smakebit på søndag: Fågelbarn


Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar hämtade från böcker som för närvarande läses. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.
Lekstugan var röd med vita knutar, tjärat papptak, plastfönster, plastmatta och skev murken farstukvist, och den låg så långt bort från huset och mammas altan som det var möjligt, och retnära staketet till grannarna Kvists trädgård. Snön hade bäddat in lekstugan i frasigt puder, och bortanför det fluffiga taket höll solen på att stiga över trädtopparna och Kvists taknock, men inte tillräckligt fort. Hanna fick använda ficklampa, ljuskäglan skar genom morgondunklet och gnistrade i snökristallerna, hennes andedräkt fladdrade vit i ljuset, och hon smög förbi nedanför pappas och mammas fönster. Så öppnade hon långsamt den lilla, blåmålade dörren,[...] 
Smakbit hämtad från början av kapitlet "Döden i plastpåsen" (sidan 24) ur romanen "Fågelbarn" av Christin Ljungqvist

I den fristående romanen Fågelbarn, ett thrillerdrama av Christin Ljungqvist, får Hanna (som man kanske redan lärt känna som bikaraktär från författarens föregående debutroman Kaninhjärta) huvudrollen. Hoppas smakbiten kan förmedla hur särpräglat språket är, det bidrar säkert till att Christin Ljungqvists berättelser kommer till liv på ett ganska speciellt sätt.

Från bokens baksida:
"Från början hade Hanna två bröder, Samuel och Jens. Det skiljde bara ett år mellan dem, men medan Samuel var känslig och försiktig, var Jens hans raka motsats. Nu är de borta, båda två. Och allt är Jens fel. Och kanske Hannas också, hon visste ju vad som skulle hända, kanske kunde hon ha stoppat det. Är det därför Jens har kommit tillbaka, för att hämnas?"
Även denna roman (liksom den föregående) kategoriseras till 15+ ("unga vuxna"). På senare tid tycks jag ha fått lite svårt att i val av böcker "behålla generationsklyftan". Rekommenderar verkligen även andra, som bara läser vuxenböcker, att emellanåt våga sig på någon bok från bibliotekets barn- och ungdomsavdelning.


Fler bitar för mersmak hittas här.


14 kommentarer:

  1. Fågelbarn läste jag för några år sedan och den hör fortfarande till en av mina favoriter. En riktigt bra ungdomsbok! Jag får nog ta och läsa mer av Ljungqvist framöver :)

    SvaraRadera
  2. Fågelbarn har jag i min läsplatta, oläst men någon gång så

    SvaraRadera
  3. Nästa år blir denna och Rävsång hyllvärmare, då kanske de äntligen blir lästa :)

    SvaraRadera
  4. Har funderat på den här serien, blir lite mer sugen när du skriver att det är ya :)

    SvaraRadera
  5. Den här har jag tänkt läsa men det har inte blivit av. Tack för smakbiten och påminnelsen! :)

    SvaraRadera
  6. Har läst Kaninhjärta och Fågelbarn, och nu står Rävsång högt på önskelistan. Jag trodde inte alls serien skulle passa mig, men det har den gjort hittills.

    SvaraRadera
  7. jag håller med om att gränserna ibland känns konstlade och onödig. blev nyfiken på den här författaren. antagligen språket. fin skata också, tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  8. Fin smakbit. När jag fortfarande jobbade som lärare läste jag ofta ungdomsböcker. Känner att det är lite synd att jag tappat bort det tänket.

    SvaraRadera
  9. Jag läser mycket ungdomsböcker, nästan fler än vuxenböcker... Tyvärr gillade jag inte Kaninhjärta så jag tror att jag hoppar den här. Men omslaget är väldigt snyggt. :)

    SvaraRadera
  10. Jaha, är böckerna fristående! Det är ju nästan mer sympatiskt än om dom skulle vara en serie.

    SvaraRadera
  11. Har inte läst något av henne. Fint språk!

    SvaraRadera
  12. Jeg leser absolutt ungdomsbøker, og av og til barnebøker. Jeg har funnet mange i begge kategorier jeg virkelig liker. Selv om jeg er bestemor :-)

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)