fredag 4 september 2015

Fredagsgodis

När siktet för den läslystna är inställt på att göra en bokbeställning på bokus, kan det förstås vara lite som att släppa in en sockerråtta i en godisbutik. Handlar visserligen i det här fallet om en boknörd som även är en snål rospigg med en limit på 250 pix för ändamålet. Efter att ha valt bort - aj! den sved - Jonas Karlssons senaste Jag är en tjuv : en berättelse, och lagt in bevakning för en presentask med fyra noveller av Agatha Christie och Snösommar av Kristina Hård, blev det slutliga resultatet som följer:

13 Svarta sagor (rysare och skräcknoveller), Lova Lovén, Katarina Emgård, Mattias Lönnebo, Elisabeth Östnäs, Love Kölle, Mikael Strömberg, Eva Holmquist, Fred Andersson, Christina Nordlander, Alexandra Nero, Ida Tellestedt, Johan Grindsäter, Love Kölle.

(Efter 13 Svarta sagor lär förlaget Swedish zombie ha en antologi på gång med "superhjältar" som tema. Releasedatum är ännu inte satt men samlingens texter kommer att vara skrivna av: Claes-Magnus Bernson, Finn Cederberg, Patrik Centerwall, Oskar Källner, Love Kölle, Lova Lovén, Anna Jakobsson Lund, Christian Johansson, Alexandra Nero, Lupina Ojala, Johan Ring, Markus Sköld, Anna Wahlgren. De flesta kan säkert finna någon/några favoriter bland dessa. Låter hur som helst spännande.)

Doktor Joseph (Stockholm vodou #1), Andreas Roman
"Dagen blev orolig efter lunch, när molnen gaddade ihop sig mot solen och skickade skuggor över farlederna. Flanörerna i Gamla stan såg sig omkring när vinden kastade runt deras halsdukar och sjalar, som om de anade att någon bevakade dem från gränderna. Löven rusade runt deras fötter som yrvakna busfrön medan gatubelysningen flimrade och strömmarna runt skeppsbron blev alltmer vildsinta. De som reste med pendeln till Söder och slötittade ut över vattnet hellre än att läsa gratistidningen, förvånades över hur lokalt detta mörker låg över Gamla stan när övriga Stockholm badade i eftermiddagens klara ljus." 
(Inledning av Doktor Joseph)


... och så slank tre Novellix med:

Spår i snön, Jonas Karlsson
..."historien är förtjusande, varsamt skildrad och med en skärpa för detaljer och människors kamp för att hitta sin plats, trots livets motgångar."
- Upsala Nya Tidning

Huset Ushers undergång, Edgar Allan Poe
"Det är inte så att jag skyr faran som sådan - det som skrämmer mig är vad den till sist oundvikligen fram­kallar: - skräck. I detta modlösa och ömkliga tillstånd kommer, så känner jag det, förr eller senare den tidpunkt då jag måste överge både mitt liv och mitt förnuft i en kamp med skräcken, detta grymma tillstånd som fantasin målar upp."
(Huset Ushers undergång)



En löjlig människas dröm, Fjodor Dostojevskij
"Novellen publicerades första gången i En författares dagbok 1877 och är i vissa avseenden också en pendang till ett av författarens främsta verk, kortromanen Anteckningar från källarhålet."
- Litteratur Magazinet


1 kommentar:

  1. ja, det där med bokbeställningar... jag lägger i kundvagnen, väntar någon dag, talar allvar med mig själv, tar bort, lägger till, nytt snack, byter ut, ny förhandling... tills jag klickar iväg beställningen någon mörk natt

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)