torsdag 17 september 2015

"Kaninhjärta" av Christin Lungqvist

Kaninhjärta
Christin Ljungqvist
Kaninhjärta av Christin Lungqvist fick mig inledningsvis att finna likheter med Systerland av Curtis Sittenfeld, en bok som jag verkligen inte alls klarade av att fortsätta läsa. Där handlar det om tvillingsystrarna Kate och Vi (mer eller mindre barnsligt självcentrerade även som vuxna) som äger övernaturliga förmågor och även i övrigt har lite liknande egenskaper som för 17-åriga Mary och Anne... fast tvärtom. I Kaninhjärta kunde jag heller inte känna sympati eller riktigt begripa mig på någon av karaktärerna, men faktiskt behövdes inte det, för efter att syskonen kommit i kontakt med ett - vad man kan kalla - falskt "andligt medium" blir det så otroligt spännande då fokus flyttas till omständigheterna kring ett försvunnet barn. Det här kan man verkligen kalla en äkta bladvändare!
Glättig yta, mörka djup och ett drivande flöde finns genom hela berättelsen när den väl sätter fart. Som jag uppfattar det är boken skriven på ett väldigt annorlunda sätt, inte minst rent språkligt. Långa meningar med bindeordet "och" upprepade gånger - jättespeciellt, men det fungerar riktigt bra, skapar en viss ung ivrig känsla och atmosfär.

Att beskriva handlingen för Kaninhjärta är ganska vanskligt, då även detta är en sådan bok som man helst inte bör veta för mycket om innan. Men för den som ändå vill veta beskrivning som ges av förlaget Gilla Böcker, kan läsa den här.

Är det då en modern spökhistoria, psykologisk thriller eller familjedrama? Jo, det är allt detta sammantaget och man blir rätt imponerad över hur smidigt dessa olika genrer jämkas samman.

Unga vuxna (ålder 15+) kategoriseras romanen till, men helt klart skulle jag absolut kunna tänka mig den här boken även som en vuxenbok.

Christin Ljungqvists andra roman Fågelbarn ser man såklart nu fram emot att läsa. Skall handla om Hanna (bikaraktär i Kaninhjärta) som ges huvudroll i ett thrillerdrama.

Betyg: 4/5


1 kommentar:

  1. Åter igen en bok som jag tror skulle passa mig; låter ju jättebra! Har lite förkärlek för s.k. 15+ böcker, har hittat många guldkorn där, men det kanske beror på att jag är just 15+....*gapskratt*!
    /Sys

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)