måndag 7 september 2015

Kylig tematrio


Tematrio presenterad av Lyrans Noblesser skall denna vecka handla om något som ska vara kallt, dessutom skall det kylslagna även finnas i själva boktiteln:

"Berätta om tre boktitlar som innehåller något kallt."


Gick ganska fort och lätt att så där direkt komma på tre frusna favoriter:

Snö
Orhan Pamuk

"Vintern 1992 kommer poeten Ka till Turkiet efter tolv års exil i Tyskland. Han reser till staden Kars längst öster ut. Han hoppas återse en tidigare flickvän samtidigt som han för en tidning ska skildra en våg av självmord bland stadens unga kvinnor. Under hans besök blir staden avskuren från omvärlden p.g.a. ett snöfall."

Frida Skybäck

Andra delen i serien om systrarna Stiernfors med en handling som utspelar sig under en kall vinter.

Polarnatt = Solen befinner sig under horisonten hela dygnet. Förekommer i polarområden; norr om norra polcirkeln och söder om södra polcirkeln.


Lyckad Nedfrysning av Herr Moro

Litteratur- och bildantologi. Utvalda texter, dikter och bilder; beskrivningar för människans livsvillkor, historia och utveckling. Bl.a. reklamtext från ett amerikanskt Kryonikföretag, utdrag ur Dostojevskijs Anteckningar från ett källarhål, novellen Hängningen av George Orwell samt FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna. Bokens tillkomst beskrivs av Roy Andersson i Vår tids rädsla för allvar.

Kryonik = Tekniken med vilken man fryser ned en människa efter döden med kryoteknik.


17 kommentarer:

  1. Har ettan och läst tvåan men den sista är obekant, låter läskigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den sista är en mycket speciell antologi man inte glömmer.

      Radera
  2. För en gångs skull en tematrio där jag känner igen alla titlarna. Kommer ihåg att det fanns citat ur "Lyckad nedfrysning av herr Moro" på Stockholms tunnelbana, minns att jag stod och läste de underligaste meningar medan jag väntade på tåget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst minns man tydligt både citat, texter och starka bilder ur den boken! :)

      Radera
  3. Pamuks bok var med i min trio också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut passande för temat också.

      Radera
  4. Polarnatt är den enda jag läst av böckerna i din trio.

    SvaraRadera
  5. Svar
    1. Lätt denna gång (bra!)... ;-)

      Radera
  6. Fin trio! Frida Skybäcks böcker vill jag läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rekommenderar verkligen att läsa Skybäcks böcker - riktigt bra och fängslande bladvändare! :)

      Radera
  7. Pamuk har jag läst och gillat. Skybäck har jag förstått att man bör läsa och Lyckad nedfrysning... känner jag igen men har inte läst

    SvaraRadera
  8. Har inte läst någon av böckerna i din trio!

    SvaraRadera
  9. Har inte läst någon bok ur din trio, men Skybäcks böcker är jag otroligt sugen på.

    SvaraRadera
  10. Lyckad nedfrysning av herr Moro... känner igen titeln, men har ingen aning om varför :)

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)