onsdag 23 september 2015

Onsdagskaffe med märkliga svenska mordfall


I Jan-Öjvind Swahns bok Svenska mord: Märkliga mordfall ur den svenska kriminalhistorien var det förstås idag framförallt spännande att kolla upp kapitlet; "Mordängel i kaftan - Konsten att hålla socialvårdskostnaderna under utgiftstaket och samtidigt tjäna pengar på hjonen". Anledningen till det beror på nyligen avslutade romanen Inga gudar jämte mig (av Caroline Eriksson) - en fantastisk bok som jag rekommenderar (omdöme kommer inom kort), kanske allra speciellt för de som (liksom jag) ägnat åtskilliga timmar åt att bläddra (digitalt) i gamla kyrkböcker (husförhör, flyttade, födda, vigda och döda).

Romanen Inga gudar jämte mig är förstås en skönlitterär tolkning av Silbodalsmorden, där morden begicks av kyrkoherden i Silbodals församling i sydvästra Värmland. Kyrkoherden flyttade in i prästgården där 1861. Otroligt fascinerad som man nu är av allt som rör 1800-talet, slukar jag förstås detta... tillsammans med en liten kopp kaffe och chokladig flapjack.

Ett smakprov ur Svenska mord av Jan-Öjvind Swahn (pocketupplaga från 2004) kan jag väl få bjuda på?:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)