måndag 28 september 2015

Tematrio: ..."män som skriver om kvinnor" (och tuff tjej!)

Lyrans Noblesser presenterar veckans tema, det skall då handla om:

..."män som skriver om kvinnor. Långa eller korta texter, forntida eller samtida, välj själv."

Little Bee är kanske yngre än vad ramen för temat menar? Men min trio damer (biblisk, fiktiv; gammal, ung) är ju heller inte sådana som alltid håller sig inom ramarna och fogar sig, utan tycker och handlar efter eget huvud:

Marias testamente
av Colm Tóibín
Minst sagt annorlunda porträtt av Jungfru Maria i en osentimental prosamonolog. Man får möta Maria i Efesos ca 20 år efter sonens korsfästelse. Lärjungarna ser hon som fega svikare och deras tal om att hennes son skulle vara Guds son motsätter hon sig stoiskt, och hon tycker absolut inte att sonens martyrdöd var "värt priset". Minnet av Lazarus återuppståndelse och hur han blev efteråt var riktigt kusligt berättat - rena zombievarningen!

Dolores Claiborne
av Stephen King
Ännu en gestaltad tuff dam med skinn på näsan. Hela romanen igenom är skriven i form av ett polisförhör där endast Dolores har ordet. Denna intervju äger rum efter det att hennes arbetsgivare, den äldre förmögna Vera Donovan, avlidit och Dolores står som misstänkt för mord (av omgivningen i det lilla samhället har Vera och Dolores inte uppfattats stå på värst vänskaplig fot med varandra). Dolores nekar till att ha varit delaktig till eventuellt brott när det gäller denna olyckshändelse (såsom hon menar det vara). Men däremot lämnar hon en bekännelse att hon nästan trettio år tidigare gjort sig skyldig till att ha iscensatt mordet på sin make Joe, vilket skulle ha skett under en solförmörkelse den 20 juli 1963 (förekom även i verkligheten vid denna tidpunkt). Bekännelsen leder vidare till att Dolores får möjlighet att berätta om sitt liv, hur det ena ledde fram till det andra. ... Läs vidare

Little Bee
av Chris Cleave
Kloka, starka Little Bee...
Unga Little Bee flyr Nigeria efter traumatiska händelser och hamnar på en flyktingförläggning utanför London som illegal flykting. Efter två års inlåst tillvaro där slipper hon ut under okonventionella former tillsammans med några andra flickor som papperslös flykting. Utan vare sig pengar eller kontakter bestämmer hon sig för att söka upp det engelska par (journalister) som hon under sin sista tid i hemlandet mött på en strand under en dramatisk situation. ... Läs vidare


13 kommentarer:

  1. Marias testamente blir jag nyfiken på!

    SvaraRadera
  2. har just Nora Webster hemma och tänker läsa Marias testamente också

    SvaraRadera
  3. Fin trio :) Jag har läst alla utom Marias testamente, men den blir jag nyfiken på. Dolores Claiborne tog jag med i min egen trio!

    (vet inte om min föregående kommentar gick iväg som den skulle, så jag skickar på nytt)

    SvaraRadera
  4. Little Bee gillade jag mycket!

    SvaraRadera
  5. Har inte läst någon av böckerna i din trio!

    SvaraRadera
  6. Intressant trio dock har jag inte läst någon än.

    SvaraRadera
  7. Marias testamente skulle jag gärna vilja läsa!

    SvaraRadera
  8. Marias testamente verkar väldigt intressant. Dolores Claiborne har jag sett som film men det var så länge sen, jag ska kanske läsa o boken.

    SvaraRadera
  9. Dolores Claiborne är ju ett bra exempel på när det funkar :)

    SvaraRadera
  10. Blir ju sugen på att läsa arias testamente bara för att du beskriver Lazarus som zombie...

    SvaraRadera
  11. Både den första och sista av dina böcker har jag på min TBR-lista.

    SvaraRadera
  12. Dolores Claiborne är den enda jag läst av de här tre. Men Colm Tóibín har jag blivit mer och mer nyfiken på.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)