söndag 13 september 2015

"Vem var Alice?" av T.R. Richmond

Vem var Alice?
T.R. Richmond
Vem var Alice? av T.R. Richmond (beskrivning från Massolit förlag):

"Psykologisk thriller med annorlunda upplägg
Alice Salmon hittas en vintermorgon i en sjö i Southampton. Jeremy Cooke, en professor på Alices universitet, är märkbart berörd av hennes död. Han bestämmer sig för att samla all information han kan hitta om Alice. Han pratar med alla i Alice närhet och läser allt hon har skrivit i sin dagbok, brev, bloggar, sms, mejl, tweets och artiklar.

Bit för bit pusslar han ihop bilden av Alice genom spåren hon har lämnat efter sig. Men hans motiv är dunkla och skälet till hans besatthet sträcker sig många år tillbaka.

I T.R. Richmonds psykologiska nagelbitarthriller Vem var Alice? skruvas historien till nya nivåer.

T.R. Richmond är en pseudonym."

T.R. Richmond är pseudonym för en prisbelönt brittisk journalist som har skrivit för lokala, regionala och nationella tidningar, tidskrifter och webbplatser.

Skulle nog vilja kalla den här romanen både psykologisk thriller och deckare, fast ovanligt uppbyggd av texter i form av dagboksanteckningar, brev, mejl, sms, tweets, o.s.v. Ovanligt, kanske inte helt lätt att ta till sig, men man förstår orsaken till varför just den här berättelsen är konstruerad på det viset - det blir för ändamålet effektfullt och man lämnas inte utan vidare tankar under läsning och efteråt.

Kan inte säga att man blir berörd eller känner sympati med någon av bokens karaktärer och det akademiska fikonspråket (framförallt när Mr Cooke har ordet) uppfattar jag för egen del som ganska jobbigt. Det råa ungdomsspråket och den moderna självdestruktiva, utagerande livsstilen känns också främmande, kanske ger det en insikt om hur det är att vara ung idag för en del? Ruggigt i sådana fall. Romanen har ett brett galleri av både drama queens och drama kings (jodå, den motsvarigheten existerar också), möjligtvis är det detta tröttsamma faktum som gör att boken tillåts bli alldeles för lång och utdragen (eller finns det någon regel för att en roman helst skall passera 400 sidor?), hursomhelst drar detta ner betyget.

Vad jag däremot tycker är riktigt bra är de vidare tankar berättelsen genererar kring internet och digitala spår; transparensen och den ökade sårbarheten som frånvaron av integritet i värsta fall kan orsaka. Vad vi utelämnar om oss själva, och framförallt i värsta fall om andra, kan bli outplånliga spår i den digitala miljön. Men är vi därmed försiktiga med sådant? Säkert kan den här romanen framkalla viktiga och nödvändiga diskussioner.

Blev för övrigt av bokens handling ordentligt överraskad av själva upplösningen, som för mig var direkt oväntad men långt ifrån orimlig... hade aldrig kunnat ana mig till det - sånt kan man ju bara inte låta bli att gilla!

Har tidigare skrivit om boken i detta inlägg.

Betyg: 3/5


2 kommentarer:

  1. Åh så jobbigt, nu vet jag ju fortfarande inte om jag vill läsa eller ej. Känner mig otroligt nyfiken på boken, men det där med dagbok och brev brukar jag inte alls gilla.

    SvaraRadera
  2. Och jag tog mig nätt och jämt mig igenom den...

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)