söndag 18 oktober 2015

En smakebit på søndag: Bunkern


Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av, och själva bjuda på, små bokliga smakbitar. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Med stigande fasa fortsätter jag här i blotta förskräckelsen mitt lilla oktobertema skräck/rysare, och smakbiten idag hämtas därför från skräckromanen Bunkern av Hanna von Corswant, sidan är som synes 107:


Förlaget Ordfront:

"Påskhelgen närmar sig och Charlotta ser fram emot att åka ut och hjälpa till på den nu nedlagda minkfarmen.

Det är en fin helg. Vädret är vackert och sysslorna rogivande på den gamla gården. De är trevliga, men kanske en aning udda de äldre damerna som har farmen. De andra som jobbar där, Lisa och Tomas, är också vänliga om än lite avvaktande, men alla gör sitt, gården ska bli fin till sommarens scoutläger. Allt vore perfekt om det inte var för den där drömmen. Och lukten.

När så Lisa försvinner förändras allt. Vad är det för en farm Charlotta kommit till? Vad är det för skog? Vad händer i huset i gläntan? Charlotta och Tomas letar efter Lisa, men istället hittar de fram till bunkern."


Det här skall vara Hanna von Corswants andra roman utgiven 2013. Lättkonsumerad creepy spänning, ja sådär härlig klassisk skräck, då den är riktigt bra samt effektivt kuslig. När man väl börjar läsa sugs man in i handlingen och fastnar ohjälpligt i Bunkern. Ungefär så är min uppfattning efter att drygt halva boken blivit läst i rask takt.


Andras smakbitar hittar du idag här.

19 kommentarer:

  1. jag har nyss städat min garderob :)

    SvaraRadera
  2. En skräckroman, så passande nu :) Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  3. Jag ogillade den här boken något oerhört. Skönt att du gillar den! :) Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  4. Høres spennende ut. Takk for smakebiten!

    SvaraRadera
  5. Jag tror jag skulle vilja läsa denna :)

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten, den låter spännande!

    SvaraRadera
  7. Jag har hennes första bok, Barnvakten tror jag att den heter. Har inte läst den än. Trevlig söndag :)

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten. Jag är ju inte så förtjust i skräck men förstår att det är passande just den här årstiden :-)

    SvaraRadera
  9. "effektivt kuslig" - förstår precis hur du menar. jag kan bli vetttlöst uppskrämd av sådana böcker! tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  10. Jeg hadde ikke hørt om Hanna von Corswant før. Men er veldig glad i skrekk, så jeg setter henne på leselisten :-) Takk for tips og ha en fin søndag!

    SvaraRadera
  11. Det låter spännande, men jag har nerverna utanpå just nu så det får bli ett senare tillfälle. Tack för smakbit och tips :-)

    SvaraRadera
  12. Då är det här nog en bok jag gör säkrast i att låta bli :)

    SvaraRadera
  13. Läste denna för något år sedan. Blev dessvärre inte så imponerad. Men tack för smakbiten i alla fall.

    SvaraRadera
  14. Huvaligen vilken smakbit! Låter väldigt spännande! :)

    SvaraRadera
  15. Jag har den i bokhyllan men oläst.

    SvaraRadera
  16. Jeg er utrolig lettskremt, men klarer allikevel ikke å holde meg unna slike bøker. Takk for smakebiten!

    SvaraRadera
  17. Låter som en bra bok!
    Tackar för smakbiten!
    Kram Cissi

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)