söndag 4 oktober 2015

En smakebit på søndag: Rörelsen


Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av, och själva bjuda på, små bokliga smakbitar. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Smakbiten här kommer från sidan 39 i Rörelsen - Den andra platsen av John Ajvide Lindqvist:

"Jag minns den där reklamfilmen för sossarna av Roy Andersson som gick innan valet. "Omm-ma-ma-maa" och en skärande gitarr till bilder av ett samhälle i avsaknad av empati som mynnar ut i frågan: "Varför ska vi bry oss om varandra?"
   Jag hade lekt med tanken att det tryck jag upplevde, känslan av en annalkande förändring eller katastrof rörde sig om ett samhälleligt tryck som hängde samman med valet. Att något som varit i görningen nu hade nått sin slutpunkt.
   Morgonen efter valet satt det en lapp i porten där man kallade samman människorna i huset för en diskussion om omvandling av hyresrätterna till bostadsrätter. Jag hade dimmiga föreställningar om begreppen och fäste mig inte vid saken, gick istället ut på stan för att leta efter tecken på förändring.
   Jag var ung. Jag sökte efter de stora, känslomässiga rörelserna, fäste mig inte vid petitesser som små lappar. Jag var genomskådande och lättlurad på samma gång."

Bokomdöme finns på denna länk.


Andras smakbitar hittar du idag här.


14 kommentarer:

  1. Snyggt omslag! Fast lite läskigt också... Jag har inte läst någon bok av Ajvide Lindqvist, men någon gång har jag tänkt göra det. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  2. Så småningom kommer jag väl till denna... håller på och betar av hela hans produktion. I ordning, givetvis :)

    SvaraRadera
  3. Tack för smakebiten ska läsa första delen snart

    SvaraRadera
  4. Jag tror liksom att den här författaren skriver för obehagligt för min smak. Och något i den där smakbiten får mig att misstänka att boken är högst obehaglig ;-)

    SvaraRadera
  5. Tror inte det är nånting för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. har bara läst en bok av författaren och den tyckte jag var väldigt bra. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  7. Den här boken har jag missat. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Dette er en forfatter jeg er nysgjerrig på. Har sett en film av en av ahns bøker, og har en novellesamling i hylla. Takk for smakebit.

    SvaraRadera
  9. Jag har inte läst något av honom. Var faktiskt inte speciellt förtjust i filmen Låt den rätte komma in... Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  10. Får se till att läsa den här tror jag...

    SvaraRadera
  11. Måste verkligen läsa denna författare snart. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  12. Den här kommer jag nig till så småningom. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)