söndag 11 oktober 2015

En smakebit på søndag: Spökhanden

Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar hämtade från böcker som för närvarande läses. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Smakbiten hämtas här från inledningen av novellen Spökhanden av Selma Lagerlöf:

Spökhanden
Selma Lagerlöf

Novellix
"Just som klockan slog ett på natten, kom någon och ringde på doktorns klocka. Den första ringningen hade intet resultat, men då en andra och en tredje visade att det var obönhörligt allvar, kom doktorns Karin ut genom köksdörren och tog reda på vad som stod på. Och då Karin förgäves underhandlat en stund, måste hon finna sig i att väcka doktorn. Hon kom och knackade på sängkammardörrn.
   - Det är bud från doktorns fästmö. Doktorn måste dit.
   - Är hon sjuk? hördes det där inifrån.
   - De vet inte vad som fattas henne. De tror att hon fått se något.
   - Ja, hälsa och säg att jag kommer.
   Doktorn frågade icke mer. Tyckte inte om att höra pigskvaller om fästmön.
   En besynnerlig sak med den där övertron, tänkte han medan han klädde sig. Där ligger ju huset mitt i staden, inte det minsta romantiskt med det. Ett helt vanligt och fult gammalt hus, inrett som alla andra i det kvarteret. Men spökeriet håller sig fast där."

20 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten, just denna har jag inte läst.

    SvaraRadera
  2. Jag läste en gammal novell av Selma, Frid på jorden, för ett tag sedan, den fanns med i antologin De odöda. Jag har lite svårt att bli rädd för de där gamla berättelserna, men bra kan de ju vara ändå :)

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbit och boktips! Har läst ett par böcker av Selma Lagerlöf och gillat dom.

    SvaraRadera
  4. Tack för smakebiten, denna måste jag läsa.

    SvaraRadera
  5. Aldrig fel med lite Selma då och då! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Den här gillar jag - Selma är alltid bra :-)

    SvaraRadera
  7. Länge sen jag läste något av Selma, börjar nog bli dags för det snart igen. Kanske denna? Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
  8. tack för smakebiten. hade en period i min ungdom när jag läste allt jag kom över. men Nils Holgersson var jättetråkig!

    SvaraRadera
  9. Den här har jag inte läst. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten. En gång i tiden tillhörde hon mina favoritförfattare men nu var det länge sedan jag läste något av henne.

    SvaraRadera
  11. Spennende smakebit! Jeg leste "Jerusalem" for omtrent 18 år siden og syns den var helt fantastisk :)

    SvaraRadera
  12. Takk for smakebiten. Jeg har ikke lest noe av denne forfatteren

    SvaraRadera
  13. Någon Selma har det inte blivit för mig sedan skolan och det var många år sedan :) Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  14. Tack för smakbiten. denna har jag tänkt att läsa framöver.

    SvaraRadera
  15. Selma er en forfatter jeg ikke har lest enda. Må det en gang. Jeg synes det er spennende med spøkelseshistorier.

    SvaraRadera
  16. Var längesen jag läste någon Selma, den här kände jag inte ens till...

    SvaraRadera
  17. Lite Selmas spökhistorier är aldrig fel.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)