söndag 25 oktober 2015

En smakebit på søndag: Yuko

Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar hämtade från böcker vi läser eller läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips. Eftersom Mari (som administrerar den bloggen) idag är bortrest träder vikarien Astrid Terese in, och bokbloggen vi då besöker för att ta del av smakbitar denna söndag är Betraktninger.

När månadens bloggtema här fortfarande är skräck/rysare hämtas smakbiten från Yuko av Jenny Milewski, sidan är 113, och det är så långt (halvvägs) jag för närvarande kommit i boken:

"Ett gällt, skärande och vettskrämt skrik.
    Rebeckas huvud dök upp i dörröppningen.
    "Herregud, vilket liv det är. Tål ni inte skräckfilm, eller?"
    Camilla var kritvit i ansiktet och hennes hand darrade när hon pekade mot fönstret bakom soffan.
    "Det var någon där, utanför. Jag såg det. Ett ansikte som stirrade rakt på mig. Som kikade upp över fönsterkarmen. Där borta."
    "Men Camilla, vi är ju på tredje våningen. Det är väl ingen som kan titta in här", sa Rebecka med överlägsen röst.
    "Precis som jag sa alldeles nyss", mumlade Torbjörn, utan att någon brydde sig om honom.
    Rebecka tittade mot teven, som nu flimrade mellan kanalerna i ett vansinnigt tempo.
    "Och vad är det där då? Vad sysslar ni med här egentligen?
    Pelle skakade på huvudet och Camilla började snyfta högt.
    "Det är sant. Jag såg verkligen  någon. Det var en kvinna, med svart hår. Hon var helt vit i ansiktet. Hon stirrade på mig. Det är sant."

Bokförlaget Styxx Fantasy om Jenny Milewskis skräckroman Yuko:
"Yuko är lika otäck som The Shining, lika hårresande som The Grudge och ytterligare ett bevis på att svensk skräck ligger i framkant.

Studentkorridoren på Ryds Allé i Linköping verkar vara som de flesta studentkorridorer när Malin flyttar in. Hennes första egna bostad, med badkar och källarförråd. Men hennes korridorskamrater agerar konstigt och snart känner Malin att de döljer något för henne, något som alla är överens om att hon inte ska få veta. När Malin får veta att Yuko som bodde i hennes rum tog livet av sig i badkaret blir hon skakad, men det är inget mot vad hon blir när det kommer svart hår ur badkarsavloppet och dörrarna i korridoren stängs, trots att bara Malin är hemma. Allt oftare slängs alla deras skor huller om buller i korridoren, teven byter kanaler av sig själv och när Camilla försvinner spårlöst börjar hela situationen kännas ohanterlig – men vad ska de göra? Ingen kommer tro dem om de säger att Yuko spökar.
Det blir allt tydligare att Yuko inte kommer lägga fingrarna emellan för att göra livet till ett helvete för studenterna i korridoren – och att det inte finns någon gräns för hur långt hon tänker gå."

17 kommentarer:

  1. Hu, den historien skulle jag inte våga se som film. Möjligen skulle jag kunna läsa boken. (Fast då får jag nog sova med lampan tänd sen...)

    SvaraRadera
  2. Jenny Milewski har jag inte läst något av, men jag känner igen namnet, hon finns på min nyfiken-på lista :)

    SvaraRadera
  3. Jeg leser ikke særlig mange fantasy-bøker, men artig å lese smakebiter. Hopper nok over denne også. Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
  4. Den här måste läsas. Snarast! Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  5. Denna vill jag verkligen läsa! Tack för tipset ska genast skrivas upp :)

    SvaraRadera
  6. Uff, inget för mig :-) Men passande när Halloween närmar sig!

    SvaraRadera
  7. Låter lite för otäck för mig! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Det hørtes herlig skrekkelig ut :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
  9. det där med ansikten i mörker utanför fönster är obehagligt. och så högt upp är det ju riktigt konstigt också. tack för smakebiten! det var nyheter för mig!

    SvaraRadera
  10. Ang. din kommentar på min blogg: Du kan vara lugn. Det är bara kortare avsnitt i Utvandrarserien som är skrivna på småländska ;)

    SvaraRadera
  11. Den ska jag INTE läsa ;) Lite självbevarelsedrift har jag allt!

    SvaraRadera
  12. Spännande men otäckt, vet inte om det är en bok som jag vågar läsa ;) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  13. Tack för en spännande smakbit.

    SvaraRadera
  14. Inte en bok för mig, är lite lätt mörkrädd...

    SvaraRadera
  15. Det låter som en bok som passar till Halloween det där.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)