måndag 19 oktober 2015

En trio prisade böcker

Så var det dags för tematrio igen!

Lyrans Noblesser presenterar veckans tema såhär:

"Berätta om tre prisade böcker du läst eller har lust att läsa. Det kan förresten räcka med att de varit nominerade. Inte heller måste det vara Augustpriset, var gärna kreativa och hitta lite udda priser."

Väljer böcker jag läst, och samtliga tre är vinnare av olika litteraturpris samt olika årtal:

1. International Fantasy Award; ett litterärt pris som årligen delades ut under 1951-1957. Det handlade om bästa science fiction-/fantasy-boken. Sista året 1957 blev vinnaren:
Sagan om ringen
av J.R.R. Tolkien
Behövs egentligen en beskrivning?
Fantastiskt äventyr man bara inte får missa att läsa, om man nu inte redan gjort det.

2. Nästa bok jag valde gavs ut 1997 och vann Augustpriset för bästa skönlitterära bok samma år:
Aprilhäxan
av Majgull Axelsson
Handlar om Desirée, gravt rörelsehindrad, samt hennes tre fostersystrar. Desirée blev som barn ivägskickad till en institution på grund av sin funktionsnedsättning. Hennes systrar känner inte till henne, men Desirée har - som "aprilhäxa"; ser genom en annan varelses öga - möjlighet att ändå ha insyn i deras liv.
Rekommenderas!

3. Edgar Allan Poe Awards, det amerikanska litteraturpriset, delas varje år ut av Mystery Writers of America. Här finns vinnare för flera olika kategorier, varav en handlar om "Best Novel", och detta pris för den bästa romanen gick i år 2015 till:
Mr Mercedes
av Stephen King
Läs mer här.


13 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av böckerna i din trio!

    SvaraRadera
  2. har aldrig lyckats komma igenom Sagan om ringen! men de är aldrig för sent att göra nya försök. Aprilhäxan - jättebra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Mrs Calloway - knepet är att första gången med Sagan om ringen ska man inte läsa förordet som beskriver hober, det bör läsas sist! Mycket nöje.

      Radera
  3. Bra trio! Stephen King är lite ojämn - vissa av hans böcker är geniala och andra är tråkiga, just den här har jag dock inte läst.

    SvaraRadera
  4. Mr Mercedes har jag ju läst. Förstås :)

    SvaraRadera
  5. Tolkien är den enda jag har läst av dessa. Men jag vill verkligen läsa Aprilhäxan.

    SvaraRadera
  6. Jag önskar att jag hade läst Tolkiens böcker, men vet inte om jag orkar. Men jag borde ta mig samman ;)

    SvaraRadera
  7. Har inte läst någon av böckerna i din trio. Aprilhäxan blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
  8. Kul blandning! Aprilhäxan är jag också väldigt förtjust i.

    SvaraRadera
  9. Mr Mercedes ska jag läsa. Och Aprilhäxan är nog en av de bästa böcker jag läst på år.

    SvaraRadera
  10. Hos dig hade jag faktiskt läst både nummer 1 och två :) Fantastiska böcker!

    SvaraRadera
  11. Ja här är några jag vill läsa.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)