fredag 9 oktober 2015

Fem samtida svenska rysligheter att vara nyfiken på och fem som rekommenderas


Valde efter en stunds funderande ut fem romaner/noveller som jag är nyfiken på att läsa, och fem lästa som rekommenderas. Vilka är dina rekommendationer vad gäller läsning som ger kalla kårar?


Nyfiken på:

Fem böcker som är skrivna av samtida författare, varav jag själv inte läst något av tidigare - klart man då blir nyfiken på:

1. Där döda hus talar av Lupina Ojala













2. Yuko av Jenny Milewski















3. Färjan av Mats Strandberg















4. Borde vara död av Pål Eggert















5. Barnflickan av Hanna von Corswant



Rekommenderar:

1. Av Johan Theorins böcker (har läst nästintill samtliga) kanske främst i det här sammanhanget: Nattfåk som är en mix av krim, spökhistoria och släktdrama.

2. Av John Ajvide Lindqvists böcker (har läst nästintill samtliga) rekommenderas en av de bästa (enligt mig): Hanteringen av odöda.

3. Johan Rings Fyra minuter - en effektiv kortroman. Skräck- & Sträckläsning!





4 kommentarer:

  1. Nattfåk är också en av mina favoriter, minns den som väldigt bra trots att det var ett bra tag sedan jag läste den.
    Har just avslutat Svarthuset av Peter May som jag tyckte var mycket bra (liksom Lewismannen), men det räknas ju inte riktigt hit eftersom det varken är en svensk författare eller skräck. Men bra var den :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har nu försökt läsa Lewismannen, men kände att det inte var en bok för mig (trots att den verkar väldigt välskriven). De dödas julotta minns jag t.ex mycket väl i Nattfåk - ruggigt bra. ;)

      Radera
  2. Färjan är bra! När det gäller annan kalla kårar-läsning rekommenderar jag Evig natt av Michelle Pavel, om du inte har läst den. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Färjan är reserverad på biblioteket (får troligen vänta länge på den - lång kö till färjan...) och tack för tips om Evig natt - den verkar ju jättespännande! :)

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)