måndag 12 oktober 2015

Tematrio: Krig, flykt och liv i exil


Veckans tema presenterad av Lyrans Noblesser:

"Berätta om böcker som handlar om människor som upplever krig, flyr och lever i exil!"

Valde tre böcker där endast den första kan stämma in på samtliga; krig, flykt, exil. Den andra handlar om flykt och exil. Sista boken endast flykt, då flykten går tillbaka till ett hemland.

Göran Rosenberg

Med hjälp av skärvor av det förflutna, i form av t.ex brev, dokument, genom att besöka platser, tala med överlevande och egna minnen, följer författaren sin far i spåren: Vägen till Auschwitz, vägen från Auschwitz och tiden som följer därpå, om att sen försöka börja livet på nytt, i ett nytt land, med ett nytt språk och en ny kultur, på en ny plats; Södertälje. ... Läs mer här.


Jang Jin-sung

Visserligen inte flykt från krig, utan från en sluten regim: I Käre ledare - min flykt från Nordkorea av Jang Jin-sung berättar författaren om hans och sin kamrats flykt från Nordkorea. Dessförinnan får vi veta vad som föranledde flykten och en redogörelse för Jang Jin-sungs liv innan detta inträffade. Slutligen får man ta del av hur hans liv i frihet som sydkoreansk medborgare ser ut idag. ... Läs mer här.


Inte utan min dotter
Betty Mahmoody

Den verklighetsbaserade boken man läste för väldigt länge sedan, var förstås: Inte utan min dotter skriven av Betty Mahmoody (tillsammans med William Hoffer). Det handlar om flykt, men inte heller här flykt från krig. Handlar om Betty som levde ett amerikanskt familjeliv i USA med sin iranske make Moody och dottern Mahtob. De begav sig till Iran för att hälsa på Moodys släkt. Väl där lag Moody beslag på Bettys och Mahtobs pass samt deras ägodelar, Moody visade upp en helt annan sida och var fast besluten att hålla kvar sin dotter i Iran. Betty flydde med sin dotter och flykten blev väldigt dramatisk och svår. Senare var boken förstås ganska omdiskuterad för att ge en felaktig vinkel, hur det nu är med det vet jag ej, minns den bara som en riktigt skrämmande och gripande berättelse.


9 kommentarer:

  1. Har läst alla tre böckerna i din trio!

    SvaraRadera
  2. Riktigt bra val! Jag har läst den första och den tredje. Den koreanska har jag inte läst, men däremot har det ju stått så mycket om den i tidningar och på kultursidor.

    SvaraRadera
  3. Intressant trio! Mahmoody läste jag också för länge sedan, den är väldigt snaskig. Som det ju ofta blir när ena parten i ett skilsmässodrama berättar sin version av saken...

    SvaraRadera
  4. Jag vill verkligen läsa Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz. Tack för påminnelsen! Och så blir jag nyfiken på Käre ledare. Tack för tips.

    SvaraRadera
  5. Inte utan min dotter har jag läst i alla fall, de andra två har jag bara hört talas om. Mycket.

    SvaraRadera
  6. har läst Rosenberg och Mahmoody och lyssnat på Käre ledare som radioföljetong. väldigt bra

    SvaraRadera
  7. Mahmoody läste jag i gymnasieåldern tror jag, ganska omskriven då :) Kära ledare skulle jag gärna läsa.

    SvaraRadera
  8. "Inte utan min dotter" har jag läst, inte de två andra.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)