måndag 5 oktober 2015

Tematrio: Mansporträtt författade av kvinnor

Instruktion för veckans tematrio presenterad av Lyrans Noblesser lyder på detta vis:

Berätta om tre minnesvärda mansporträtt författade av kvinnor.

Håller mig kort. Har verkligen mina skäl idag att inte anstränga mig för mycket för att skriva blogginlägg (men vill såklart vara med ändå på tematrion). Varje bok länkas till bokomdömen, så det går ju alltid bra att klicka sig vidare om man vill veta mer. Detta är tre böcker jag verkligen kan rekommendera!:

Agatha Christie

En Agatha Christie-deckare med herrarna Poirot och Hastings i huvudrollerna.
Mer om den kan man läsa här.


Selma Lagerlöf

Selma Lagerlöf skriver om stackars romankaraktären Gunnar Hede som förlorar förståndet, men lyckas få fatt det igen med lite hjälp. Fortsätt läs om den här.


Caroline Eriksson

Caroline Erikssons skönlitterära skildring/tolkning av Silbodalsmorden och personen bakom; Anders Lindbäck (1803-1865) i Värmland. Läs mer här.


12 kommentarer:

  1. Caroline Eriksson har jag inte läst så den får jag kolla upp

    SvaraRadera
  2. Caroline Eriksson har jag inte hört talas om. Det får jag kolla upp.

    SvaraRadera
  3. Den enda jag inte läst är En herrgårdssägen

    SvaraRadera
  4. Jag har hört talas om Caroline Erikssons bok. Silbodalsprästen måste ha varit en mycket speciell person. Han dömdes ju till döden för sina brott, men hängde sig i fängelset i Karlstad.

    SvaraRadera
  5. Har bara läst Caroline Erikssons första bok, Djävulen hjälpte mig, men där är också ett ganska starkt mansporträtt. Väntar fortfarande på att Inga gudar jämte mig ska komma i pocket...

    SvaraRadera
  6. Nu när du säger det så är ju faktiskt Hastings en nästan ännu intressantare karaktär än Poirot... Han utvecklas mycket mer i böckerna, från att vara en fullskalig clown i de första böckerna till att nästan bli en hjälte. Poirot är mer likadan genom alla böckerna tycker jag.

    SvaraRadera
  7. Fin trio! Eriksson låter intressant :)

    SvaraRadera
  8. Caroline Erikssons bok verkar intressant - jag läste och gillade hennes första, om Yngsjömordet.

    SvaraRadera
  9. Det är bara den sista författaren som jag inte läst.

    SvaraRadera
  10. Gunnar Hede är den ende jag läst om, men jag kommer inte ihåg så mycket...

    SvaraRadera
  11. Den tredje boken låter spännande, och Selma är ju alltid Selma!

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)