söndag 29 november 2015

En smakebit på søndag: Jul med Bob


Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av, och själva bjuda på, små bokliga smakbitar. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Smakbiten här idag hämtas från Jul med Bob, ännu en fantastiskt fin bok av James Bowen. Ett omdöme kommer inom kort senare idag här på bloggen. Sidan 96-97:

     "Nästan så fort Bob hade klättrat upp på mina axlar och vi hade börjat gå passerade vi en grupp musiker och körsångare från Frälsningsarmén som sjöng julsånger. En av sångarna höll i ett plakat där det stod "Frid på jorden bland människor som han älskar". Det fanns inte många tecken på det i atmosfären. Såvitt jag kunde avgöra rådde djungelns lag i en hektisk jakt för att köpa så mycket grejer man någonsin kunde, och folk brydde sig inte om vem som stod i vägen. Det var ingen vacker syn.
     Folk var fullastade med kassar i alla möjliga former och storlekar. Jag såg en kille som släpade på vad som såg ut att vara ett dussin enorma säckar från tjusiga affärer som Selfridges och John Lewis. Det vete gudarna hur mycket pengar han hade gjort av med hittills, men att döma av hans plågade uppsyn när han skrek i sin mobiltelefon var det inte tillräckligt.
     "Det är slut överallt, säger jag ju", sa han, antagligen till sin lika uppstressade fru. "Nej, jag har prövat där. Jag skämtar inte. Det finns ingenstans."
     Han såg ut som om han var nära att få en hjärtattack. För ett ögonblick tyckte jag faktiskt synd om honom och alla andra som drevs till vanvett av sista minuten-jäktet. Den desperation jag hade känt de senaste dagarna var åtminstone i huvudsak grundad i verkliga fysiska behov - att äta och hålla sig varm. De här människorna var hysteriska över sådant som de eller mottagarna, högst sannolikt, egentligen inte alls behövde. Jag avundades dem inte. Precis tvärtom faktiskt, jag tyckte det var rätt sorgligt."

Andras smakbitar hittar du idag här.

21 kommentarer:

  1. De här böckerna är jag lite nyfiken på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. Julböcker är nästan alltid trevliga och en liten hjälp att hitta till julkänslan :)
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Åh så mysig och fin den verkar! Måste vara perfekt för att hitta julkänslan! :)

    SvaraRadera
  4. Himla bra utdrag, det hela känns lite lätt hysteriskt... Har läst första boken om Bob, tror det kan vara dags att plocka pp honom igen.

    SvaraRadera
  5. Jag har läst första boken om Bob. Den var mysig. Nu blir jag nyfiken på den här också.

    SvaraRadera
  6. Har inte läst någon av böckerna om Bob, men blir sugen nu!

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten. Det här konceptet med Bob-böckerna har jag inte riktigt förstått mig på...

    SvaraRadera
  8. Kanske en bok för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Jag har läst första boken om Bob, mysig, och nu blir jag riktigt sugen på att läsa fler. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Det sier mye om samfunnet vårt når det er slik vi oppfører oss før jul. Et stadig materialistisk mas. Jeg vil ikke ha det sånn! Jeg har lest den første boken om katten Bob. Den var fin, så jeg kunne godt tenke meg å lese denne også. Ha en fin første advent!

    SvaraRadera
  11. Kul med böcker om katter. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  12. Låter som en mysig bok. :)

    SvaraRadera
  13. jag ska höra med min katt vad han tycker om andra julkatter egentligen. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  14. De här böckerna skulle jag vilja läsa. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  15. Tack för en mysig smakbit. Har köpt första boken om Bob, men har inte hunnit läsa den ännu.

    SvaraRadera
  16. Tack för smakbiten! Har läst de två första böckerna om Bob, men inte denna.

    SvaraRadera
  17. Låter som en mysig bok. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  18. Liknar min Simba lite. Tack för smakebiten

    SvaraRadera
  19. Jeg har bare smuglest litt i den første boken, og kunne virkelig tenkt meg å lese disse. Takk for smakebiten!

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)