söndag 15 november 2015

En smakebit på søndag: Stenhuggarens dotter

Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av, och själva bjuda på, små bokliga smakbitar. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Smakbiten här idag hämtas från Ewa Klingbergs debutroman Stenhuggarens dotter, sidan 39:

"Elden falnade och några ensamma stjärnor glimmade mellan lätta molnslöjor på natthimlen. Sissela låg på ett tjockt lager av mossa, invirad i en vargfäll. Trots de varma dagarna var nätterna onaturligt kalla. Hon funderade över hur deras liv skulle bli i kungens stad och i hans tjänst. Skulle hon kunna fortsätta hugga? Vad skulle hända om hon blev upptäckt? Tankarna höll henne vaken, men till sist tog tröttheten överhand och hon gled in i en orolig sömn."

Förlaget Historiska Media:
"Sissela Konradsdotter föds 1252 i smålandet Njudung. Hennes far är känd för sin magiska förmåga att förvandla stenar till konstverk. Hans berömmelse når ända till kungaborgen i Stockholm, och han får en inbjudan av kung Valdemar.

Dottern Sissela följer med till Stockholm och snart är hon en central del av kung Valdemars liv. Men maktstriderna och intrigerna på kungaborgen tvingar henne på flykt. Med sig får hon kungens frilloson Eskil och den ring som under århundraden burits av kvinnor i maktens närhet. En dag många år senare hinner verkligheten i kapp Sissela, och hennes hemligheter riskerar att avslöjas.

Stenhuggarens dotter är den sjunde fristående delen i Historiska Medias omtyckta romanserie Släkten. Ewa Klingberg tar läsaren med på en dramatisk resa till en sägenomspunnen tid."

Har tidigare i serien läst föregående sjätte delen Ringens gåta (av Elisabet Nemert), tyckte riktigt bra om den, har uppskattat det mesta som lästs av Nemert. Stenhuggarens dotter inser jag så här långt t.o.m är ännu bättre; spännande äventyrlig, riktigt bra driv, utmärkt språk, huvudkaraktärer man tycker om och inlevelsefulla miljöbeskrivningar - en historisk roman helt i min smak! Upptäckte överraskat att redan halva boken är läst, trots att den påbörjades först på fredagskvällen. Lättläst är det, vilket för tillfället passar mig utmärkt då novembermörkret tröttar och omvärldens nyhetsrapporter gör en dyster till sinnet. Böcker förgyller verkligen tillvaron.


Andras smakbitar hittar du idag här.

22 kommentarer:

  1. Jag har läst den första delen i Släkten, men även om böckerna är fristående så vill jag läsa den i rätt ordning :) Kommer nog till denna så småningom :) Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  2. Jag har några böcker i serien stående här i hyllan, tre tror jag, och någon gång ska jag väl börja läsa också :)

    SvaraRadera
  3. Tack för smakebiten den ligger i bokhögen och väntar

    SvaraRadera
  4. Tusen takk for smakebiten! God søndag :)

    SvaraRadera
  5. En serie som jag har missat.

    SvaraRadera
  6. Låter bra, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Tusen takk for smakebiten, denne ble jeg nysgjerrig på. Jeg er veldig glad i historiske romaner! :)

    SvaraRadera
  8. Den serien är jag lite sugen på! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Det hørtes ut som en meget god serie. Den fikk jeg lyst til å lese. Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
  10. Låter intressant. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  11. En serie jag hört om men inte gett mig på. Än. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  12. En serie som jag tänkt ge mig i kast med någon gång..... Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
  13. Tack för smakbiten - kul att känna igen en bokbloggare bland författarna:-)

    SvaraRadera
  14. Småland ligger mig varmt om hjärtat så den här skulle jag kunna tänka mig att läsa. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  15. Tack för smakbiten. Det här låter intressant.

    SvaraRadera
  16. Låter som ett spännande kvinnoöde :)

    SvaraRadera
  17. Verkar som en intressant bok. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  18. Låter intressant! Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  19. En bok som jag är lite nyfiken på, men jag vet inte om jag vill ge mig i kast med ytterligare en serie. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  20. Dette hørtes ut som en serie med mye dramatikk og spenning, noe det vel gjerne var mye av rundt personer med makt på den tiden(og kanskje fortsatt er i dag, om enn på en litt annen måte). Ha en fin uke :)

    SvaraRadera
  21. Jag har läst någon bok ur serien, men denna har jag ännu framför mig.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)