söndag 8 november 2015

En smakebit på søndag: Utvandrarna

Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar hämtade från böcker vi läser eller läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Hela Vilhelm Mobergs utvandrarepos är inplanerad framöver, och idag hämtar jag här tre smakbitar ur första boken Utvandrarna:

"Var och en skulle tigga i den socknen, där han eller hon var kyrkskriven. Men den som kände blygsel tiggde hellre i främmande socknar, av främmande människor. Hungern grävde och slet i magsäck och tarmar. Men tiggeriets skam och förödmjukelse grävde in sig i själens gömslen."
"Flickan blev inburen och nedbäddad i sin säng. Gråtande bad hon föräldrarna om förlåtelse, för vad hon hade gjort. Hon hade inte kunnat glömma grötfatet, som hon sett och känt lukten av i köket. Hon var sulten, hon blev lysten efter gröten."
"Karl Oskar hade också börjat läsa i broderns bok om Nordamerikas Förenta Stater, och varje dag fick han höra något ur Roberts mun:
    I Amerika gick kreaturen och betade i ett gräs, som växte dem ända upp till buken.
    I Amerika levde vilda hästar och oxar i tusental, så att det kryllade av dem på gärdena, och man kunde med lätthet fånga hundra av dem på en enda dag.
    I Amerika skulle David inte ha kunnat slå ihjäl Goliat: hur han än hade letat, så hade han aldrig hittat någon sten till sin slunga.
    I Amerika fick man säga du till själve presidenten, och man behövde inte ens ta av sig mössan för honom, om man inte ville.
    I Amerika kunde vilken rask och ärlig karl som helst stiga upp från dyngkärran till platsen på presidentens tron.
    I Amerika fanns det bara ett stånd, folkets stånd, och bara en adel, det ärliga arbetets adel.
    I Amerika hölls det inga förskrivningar och inga husförhör.
    I Amerika hade varje människa rätt att neka att betala ut prästlön, om hon var missbelåten med prästen.
    Alltsammans lät över all trovärdighet. Och under de dryga vinterkvällarna läste Robert för brodern och svägerskan om de märkvärdiga vägarna av järn, som fanns nästan överallt i Unionen."

Lite fakta: Mellan 1840 och 1914 emigrerade över 50 miljoner européer till Amerika. En fjärdedel av Sveriges befolkning emigrerade till USA mellan 1865-1914 och störst var utvandringen mellan år 1900-1914.


20 kommentarer:

  1. Dette er en gripende og bra bokserie! Jeg har lest dem for lenge siden, og sett filmen. Kos deg meg bøkene til Moberg!

    SvaraRadera
  2. Spennende tema, dette med utvandringen til Amerika. Ca. 750 000 nordmenn utvandret fra Norge i omtrent samme periode som du beskriver. Det er mange mennesker! Ha en god søndag!

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten. Läste serien någon gång i ungdomen ;-)

    SvaraRadera
  4. Älskade de här böckerna när jag läste dem i tonåren :)

    SvaraRadera
  5. Tack för smakebiten. Det är så fint omslag på den här utgåvan!
    Någon broderade på tyg och sedan gjorde de det till ett omslag, fick jag veta
    på en rundvandring på Bonniers en gång.

    SvaraRadera
  6. Jag älskar omslagen till den här utgåvan. Dessutom ser jag fram emot Allt för Sverige ikväll på SVT. Kul serie med anknytning till Mobergs epos. Tack för smakbitarna.

    SvaraRadera
  7. Jag har ju nyss läst hela serien. Det tar sin tid. Sammanlagt är det nånstans mellan 1500 och 2000 sidor. Men det är definitivt värt mödan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. lästa för länge sedan. väldigt fina omslag på nyutgåvorna. tack för smakebiten!

      Radera
  8. Jag vill hemskt gärna läsa den här serien någon gång. Såg att mitt bibliotek har dem som e-böcker, så jag kanske skulle få ändan ur och låna dem XD Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Har läst om hela serien för inte så länge sedan. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Måste läsa den här serien snart!

    SvaraRadera
  11. Har tänkt att läsa om serien. Om inte annat för att få anledning att köpa böckerna med de fina omslagen.

    SvaraRadera
  12. Jeg husker at det var mye snakk om disse etter de kom ut, men senere har jeg ikke hørt noe om dem. Så jeg hadde egentlig glemt dem :-) Nå fikk jeg litt lyst til å prøve å lese dem, jeg og :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
  13. Tack för smakbiten! Den här fantastiska serien ska jag läsa om någon gång! ;)

    SvaraRadera
  14. Den här boken läste jag i somras, men jag fortsatte inte med resten av böckerna i serien.

    SvaraRadera
  15. En sån himla bra serie, och som bonus lär man sig en massa om livet förr :)

    SvaraRadera
  16. Den här serien vill jag verkligen läsa. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  17. Tack för smakbiten. Jag skall börja på del tre i serien ganska snart. Läste serien när jag var ung och älskar den. Började en omläsning när jag köpte denna fina pocketutgåva.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)