söndag 1 november 2015

En smakebit på søndag: Vinter i drömhuset



Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av, och själva bjuda på, små bokliga smakbitar. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Smakbiten idag hämtas här från Maeve Binchys sista roman Vinter i drömhuset, sidan 25:


"När Chicky kom tillbaka till New York lyssnade mrs Cassidy på hennes planer och nickade gillande.
    "Tror du verkligen att jag kan göra det?
    "Jag kommer att sakna dig, men du vet att det är din stora chans."
    "Kommer du och hälsar på mig? Kommer och bor på mitt hotell?"
    "Ja, jag kommer en vecka på vintern. Jag tycker om den irländska landsbygden på vintern, inte när det är en massa oväsen och spektakel och folk som hittar på dumheter."
Mrs Cassidy hade aldrig tagit ledigt. Det här var sensationella nyheter.
    "Jag borde åka nu medan Queenie är i livet, antar jag."
    "Du bör sätta fart och komma iväg så snart som möjligt."
Mrs Cassidy tyckte inte om att låta gräset gro under fötterna."


Förlaget Norstedts:

"De tre systrarna Sheedy har bott i Stone House i Stoneybridge på Irlands västkust så länge som någon kan minnas. Huset håller helt på att förfalla när den driftiga kvinnan Chicky Starr återvänder från USA och lyckas köpa det av systrarna.
För sina Amerikapengar tänker hon inrätta ett hotell, erbjuda stressade storstadsbor vila och rekreation, goda middagar vid det stora matsalsbordet och ett avspänt sätt att umgås. Till sin hjälp tar hon några av Stoneybridges söner och döttrar som av en eller annan anledning valt att komma tillbaka efter vistelser i Dublin eller utomlands.
Och gästerna börjar anlända: sjuksköterskan Winnie som tvingas tillbringa en vecka med sin svärmor i Stone House, amerikanske skådisen John som missat flyget tillbaka till USA, läkarna Henry och Nicola som bär på en hemlighet och svenske Anders som vill lära sig mer om den irländska folkmusiken.

Vinter i drömhuset bär Maeve Binchys speciella kännemärke: här finns värme, humor och romanfigurer som man vill tillbringa tid tillsammans med. Romanen blev Maeve Binchys sista och belönades med Irish Book Award."


Av Maeve Binchy (1940-2012) har tidigare (översatta till svenska) givits ut 20 böcker. Söker man feelgood är dessa helt rätt!


Andras smakbitar hittar du idag här.

23 kommentarer:

  1. Jag har inte läst något av Binchy, men det kan hända att det ligger en bok av henne i en påse i garderoben. Jag får nog snart ta och plocka fram den...

    SvaraRadera
  2. Jag gillade denna. :) Har läst flera böcker av Maeve Binchy, och det är riktig feelgood.
    Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  3. Låter som en mysig bok. Blir säkert film också.

    SvaraRadera
  4. Det var länge sedan jag läste något av henne. Minns att de brukar vara härliga böcker :)

    SvaraRadera
  5. Det hørtes ut som en fin og interessant bok. Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
  6. Har inte läst något av Binchy så tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Noen ganger så trenger man en skikkelig feelgood-bok! Tusen takk for smakebiten! God søndag :)

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten. Varje gång jag läser om hennes böcker så tänker jag att jag ska prova något. Men så glömmer jag bort det igen...

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten! Tror att jag har läst något av Binchy men det var länge sen och det skulle vara mysigt att läsa något av henne nu så någon gång...:)

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten! Vilket himla fint omslag, blir sugen på att läsa denna :) Önskar dig en trevlig söndag!

    SvaraRadera
  11. Det var länge sen jag läste något av Binchy - det kanske vore dags att läsa något av henne igen. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  12. Jag har inte läst något av Binchy och förstår att det är dags att rätta till den missen. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  13. Takk for smakebiten. Skal ta en nærmere titt på denne :)

    SvaraRadera
  14. Binchy är bra, tack för smakbiten, fin bild, var på Irland i sommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cliffs of Moher är verkligen mäktigt!

      Radera
  15. Tack för smakbiten! Helt okänd författare för mig. Härligt landskap på Irland.

    SvaraRadera
  16. Den var med i vår bokcirkel men jag hann aldrig läsa den.

    SvaraRadera
  17. Det börjar kännas länge sen jag läst något av Maeve Binchy.

    SvaraRadera
  18. Verkar som en intressant bok. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  19. Tack för smakbiten. Har läst flera böcker av Binchy, men inte denna.

    SvaraRadera
  20. fin omslagsbild! tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  21. Har en bok av henne,noe med den italienske klassen eller noe sånt.. Skal huske den når jeg vil ha feelgood. Takk for tips.:)

    SvaraRadera
  22. Binchy vet jag att jag har läst, men det var flera år sen :)

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)