måndag 16 november 2015

Ett tema som flyr verkligheten

Lyrans Noblesser presenterar veckans tematrio på följande vis:

"Ibland är verkligen den verkliga världen svår att förhålla sig till. Och efter att under ganska lång tid ha läst många böcker som handlar om trasiga människor i svåra situationer behöver jag definitivt lite verklighetsflykt. Samtidigt brukar jag inte vara särskilt förtjust i feel-good och romantik. Kanske passar mig andra världar bäst?...

...Berätta om tre böcker som lättar upp i tillvaron!"


Ja, alltså... nu är det ju så att läsfokus under årets sista två månader på den här bokbloggen i första hand rör: feelgood, historiska romaner och böcker med en handling där mer eller mindre jultiden är inblandad. Är därför helt enkelt bara tvungen att ta med en feelgood-roman i den här omgången. För att sen kompensera de som hellre läser om andra världar har jag ett ersättningsalternativ som förslag: 
Alba av Kristina Hård.


Mina tre lättflyktiga val:

Fantasy:
Chanslös
(Gail Carriger)
Lättsam och lustig fantasy (steampunk): varulvar, vampyrer, luftskepp, åtskilliga koppar te, parasoller och Alexia Tarabotti. Snacka om verklighetsflykt!
Läs mer om boken här.

Humor:
Farbrors dröm
(Fjodor Dostojevskij)
Den här parodin var det första författaren skrev efter sina fyra år på tukthus i Sibirien, han skrev den under straffets sex kvarvarande år då han överfördes till militärtjänst i småstaden Semipalatinsk (nordöstra Kazachstan). Beundransvärt att kunna skapa något så sanslöst humoristiskt efter/under sådana förhållanden... inte helt omöjligt att det var en sorts flykt från en tung verklighet.
Läs mer om boken här.

Feelgood:
En röd liten fågel i juletid
(Fannie Flagg)
Visst! Det är rörande sliskigt sockersött och fullständigt overkligt tillrättalagt; på alla möjliga sätt och vis, med julmirakel och hela baletten... men tyckte så väldigt mycket om denna!
Läs mer om en bok att bli glad av här.


16 kommentarer:

  1. Gail Carriger hade jag också i min trio.

    SvaraRadera
  2. Jag älskar Dostojevski! Han är så klurigt rolig.

    SvaraRadera
  3. Dostojevskij och Flagg - jättefina val! Carriger står jag i begrepp att bekanta mig med trots att vampyrer och varulvar inte brukar ingå i min läsning

    SvaraRadera
  4. Jag har läst Fannie Flagg det var en trevlig bok, Carriger har jag stående i hyllan

    SvaraRadera
  5. Hade ingen aning om att Dostojevskij kunde vara humoristisk. Nu blir jag nyfiken på den här boken.

    SvaraRadera
  6. Flagg åker helt klart upp på listan över böcker att läsa i december.

    SvaraRadera
  7. den där röda fågeln ska jag läsa

    SvaraRadera
  8. Jag tyckte också Flaggs bok var jättehärlig! :)

    SvaraRadera
  9. Jag har ju länge tänkt läsa mer av Flagg, denna kanske kan passa då :)

    SvaraRadera
  10. De två första böckerna i Gail Carrigers serie står och väntar i bokhyllan. De andra två är jag också nyfiken på.

    SvaraRadera
  11. Tycker väldigt mycket om Flaggs Stekta gröna tomater, skriver upp hennes på listan - tack för tips :)

    SvaraRadera
  12. Den enda jag har läst av dessa är Chanslös, och jag tog också med Gail Carriger i min trio :)

    SvaraRadera
  13. Carrigers böcker funderar jag på att läsa!

    SvaraRadera
  14. Flaggs bok lät riktigt mysig! :) Carriger har jag inte läst något av, men jag har tänkt göra det någon gång när jag får tid över :)

    SvaraRadera
  15. En röd fågel är verkligen en mysig och fin liten bok! Vill läsa mer av henne känner jag.

    SvaraRadera
  16. Dostojevskijs humor är bra att påminna om!

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)