måndag 23 november 2015

"Färjan" av Mats Strandberg

Färjan
Mats Strandberg
Färjan av Mats Standberg skulle för mig bli det givna exemplet jag ger när man ämnar nämna en bok alla andra tyckte var rent fantastisk, medans man själv inte alls tyckte om den. För hur mycket jag än försöker, så går det bara inte att varken tycka om det här ens lite grann eller något ljuga om saken.

Hur det går till på denna typ av Finlandsfärjor har jag egentligen noll koll på förutom hörsägen och det räcker för mig. Skulle aldrig i mitt liv sätta foten på en sådan färja, och detta utan att ens ha läst Färjan innan.

Det här må vara det vidrigaste jag någonsin läst och det blev definitivt spiken i kistan för att undvika att läsa sådant som går under den litterära genren skräck... åtminstone ett bra tag framöver. För att ta del av lite mer nyanserade omdömen/recensioner, än detta mitt förenklade bokomdöme (kan verkligen inte utveckla det!), rekommenderas länkarna längst ned i detta blogginlägg.

Nu blir det efter detta oerhört svårt att ta sig an Cirkeln (av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren) som står och väntar i bokhyllan. Visserligen är den i pocketformat och ingen lånebok, så det skulle ju faktiskt gå bra att få kasta in boken i väggen, en sällsynt förekommande känsla för att få göra som definitivt uppstod vid läsning av Färjan (är dock väldigt försiktig i hanteringen av biblioteksböcker!). Eller så får jag väl försöka köra en sådan där stilig utlottning någon gång. ;)

Betyg: 1/5

Några andra som bloggat om Färjan:
hyllan
Johannas deckarhörna
Bokhuset
Mias bokhörna

2 kommentarer:

  1. Ha, ha, vilken recension! Inte det minsta svårt att fatta vad du tyckte om den boken... Har dock hittat ytterligare ett användningsområde för svårlästa böcker (förutom att kasta dem i väggen då); lägg dig på rygg på golvet, placera 2 inte alltför tjocka pocketböcker under ryggen och ligg kvar i 5 minuter. Låt axlarna sjunka ner mot golvet. Otroligt effektiv stretch av främre bröstmuskeln som lätt blir för kort av för mycket framåtroterande ställningar, t ex vid läsning och jobb vid datorn! Man kan ha böcker till mycket, även dåliga böcker ;-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset där! Dåliga böcker för dåliga ryggar?... ;) Tur att jag har en bra rygg, för de flesta böckerna i egna bokhyllan är ju faktiskt bra... de dåliga kan man ju låna på biblioteket. :D

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)