måndag 9 november 2015

Syskon i tematrio

Så var det måndag och dags för tematrio igen. Lyrans Noblesser presenterar veckans tema såhär:

"Berätta om tre böcker som handlar om syskon."

Specificerade det lite och valde tre böcker där det handlar om just systrar:


De osannolika systrarna Mitford
Cecilia Hagen
Lord och lady Redesdale fick sju barn, sex av dessa var flickor. Om dessa systrar har skrivits massor och Cecilia Hagen började forska i detta material, det här är resultatet. Blev klart fascinerad av denna bok... för osannolika var de verkligen dessa systrar! (Mitford)


Norrsken
Frida Skybäck
Första delen i serie med historiska romaner som handlar om de tre systrarna Stiernfors. Norrsken handlar främst om den äldsta systern Cecilia. En riktig bladvändare! Läs mer här.


Allrakäraste Syster
Astrid Lindgren
En barnbok (läsålder 3-6 år). Tyckte som barn denna var fantastisk, och som så vanligt för böcker skrivna av Astrid Lindgren är den såklart uppskattad även av barn av idag. Hans Arnolds bilder gör den dessutom helt magisk! Berättelsen handlar om Barbro och hennes hemliga tvillingsyster Ylva-li. I Barbros fantasi(?) bor Ylva-li under en rosenbuske i trädgården. Barbro klättrar ner där en dag då hon känner sig ensam och har tröttnat på sin lillebror. I underjorden får de två systrarna vara med om förunderliga äventyr: leka i gyllene salar, med hästar rida genom Hemska Skogen om natten och få varsin hund som heter Ruff och Duff. Systrarna har dessutom ett hemligt språk som bara de själva förstår.


15 kommentarer:

  1. Allrakäraste syster missade jag som barn och även då mina flickor var små. Det var nog synd.

    SvaraRadera
  2. fin trio! Skybäck måste jag läsa tror jag. de andra har jag läst

    SvaraRadera
  3. Allrakäraste syster är den enda jag inte läst av dina tre.

    SvaraRadera
  4. Astrid är ju alltid Astrid!

    SvaraRadera
  5. "Allra käraste syster" är en av de bästa Lindgren-sagorna, enligt min mening. Jag har just den versionen med Hans Arnolds illustrationer. Vilken underbar saga. Och sorglig, förstås.
    "De osannolika systrarna Mitford" slukade jag då den kom ut. Osannolika är ju bara förnamnet - det är helt sinnessjukt hur den där familjen var! Så många systrar, så vackra, så rika, så framgångsrika eller åtminstone berömda. Man kan knappt tro det är sant.

    SvaraRadera
  6. De osannolika systrarna Mitford ska jag låna hem från biblioteket, låter som något för mig.

    SvaraRadera
  7. Har inte läst någon av dina tre. Inte ens Astrids. Tror jag.

    SvaraRadera
  8. De osannolika systrarna Mitford vill jag läsa. Har läst en bok som handlar om systern som blev nazist och drog till Tredje riket.

    SvaraRadera
  9. Har inte läst någon av böckerna i din trio.

    SvaraRadera
  10. Jag har inte läst den första boken, men de två andra!

    SvaraRadera
  11. Boken om systarna Mitford lät ju riktigt intressant! Tack för tipset! Och såklart Allrakäraste syster min, denna vackra och sorgliga bok!

    SvaraRadera
  12. Åh, bra tips. :) Blir nyfiken på de första två.
    Allrakäraste syster läste jag som barn och minns att jag älskade. Måste försöka hitta och läsa om den.
    Minns bilderna tydligast. Så vackra!

    SvaraRadera
  13. Tre titlar som jag inte läst.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)