tisdag 3 november 2015

Tematrio - Jobbiga böcker


Lyrans Noblesser presenterar idag tematrio. Böcker som varit jobbiga att läsa skall det handla om då. 

"Berätta om tre böcker som varit känslomässigt jobbiga att läsa!"

Med "jobbiga" väljer jag att tänka på sådana böcker vars handling känts oerhört tung och sorglig, tårdrypande historier. De jag valde har samtliga verklighetsbakgrund.


Pojken som kallades Det
av Dave Pelzer
Pojken som kallades Det är en självbiografisk bok av Dave Pelzer, och den handlar om hans överlevnadskamp som barn. Barnmisshandel... finns det något jobbigare att läsa om? Från fyra till tolv års ålder blev det här barnet plågsamt misshandlat av sin alkoholiserade och psykiskt sjuka mor, därefter omhändertogs han av myndigheterna. Pelzers upplevelser menas vara ett av de tre värsta fallen av barnmisshandel i Kaliforniens historia.


Suckarnas allé
av Åke Lundgren
"Vårvintern 1897 hittas en gammal kvinna halvt ihjälfrusen på sjön Skeppträskets is i Lappland. Det är Låbba, en av traktens föraktade hemlösa. Hon tas omhand av en fattig familj och pojken i gården, den unge Jonas, får till uppgift att vaka över henne. Han hör henne yra om änglar och ständigt upprepa ett namn: Jonas Gustaf. Inom honom väcks frågorna: Vem var Jonas Gustaf, som måste ha betytt så mycket för henne? Och vad var det för änglar hon anropade? Vem var hon egentligen själv, denna Låbba?

Åke Lundgren skildrar i Suckarnas allé ett verkligt människoöde. Fredrika Löf, som hon egentligen hette, var född i ett soldattorp i Västerbotten men begav sig i unga år till Malå i Lappland för att söka en ny framtid. Men den som väntade henne blev svår ...

Åke Lundgren ställer med sin bok frågor som är lika aktuella nu som då: Hur ska man hjälpa sin nästa? Vilket ansvar vilar på den enskilda människan - och på samhället?"

Länge sedan jag läste denna, men frågorna som uppkommer är helt riktigt ständigt aktuella. Jobbig? Jovisst, tårarna skvalade. Mycket gripande bok.


In i vildmarken
av Jon Krakauer
"I april 1992 liftade en ung man till Alaska och vandrade ensam in i vildmarken.
Hans namn var Christopher Johnson McCandless. Han hade skänkt sina besparingar
till en välgörenhetsorganisation, övergett sin bil och det mesta av sina tillhörigheter,
bränt upp sedlarna i plånboken och uppfunnit en ny identitet åt sig själv.
Fyra månader senare påträffades hans döda kropp av en älgjägare. Varför dog
han? Sökte han döden? Hur dog han? In i vildmarken är en oavlåtligt spännande
och fängslande berättelse om mod och dårskap, om liv och död."

Riktigt, riktigt jobbig, så jobbig att jag helt enkelt inte klarade av att skriva ett någorlunda uttömmande bokomdöme, det blev då endast så här. Ett levnadsöde som berör en illa, på väldigt olika sätt, med motstridiga känslor.


9 kommentarer:

  1. Det har jag i bokhyllan men ännu inte vågat mig på den, de andra känner jag inte till men tar de som boktips.

    SvaraRadera
  2. Både den första och sista boken har jag tänkt läsa någon gång.

    SvaraRadera
  3. Pojken finns i bokhyllan, egentligen är det tre delar, vill inte läsa...

    SvaraRadera
  4. läste inte Pojken som kallades det. men Krakauer läste jag. väldigt kuslig

    SvaraRadera
  5. In i vildmarken blir jag nyfiken på!

    SvaraRadera
  6. Jag blir nyfiken på Suckarnas allé.

    SvaraRadera
  7. Krakauers bok är jag nyfiken på!

    SvaraRadera
  8. Suckarnas allé verkar intressant. In i vildmarken tror jag inte att jag skulle klara av att läsa pga sorgligt.

    SvaraRadera
  9. Jag har bara sett filmen Into The wild som bygger på Krakauers bok. Sorglig men fin, vill gärna läsa boken.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)