måndag 30 november 2015

Tematrio Kanada


Att nämna att man uppskattar något kan man aldrig göra för ofta, därför vill först bara berätta att jag verkligen sätter värde på dessa tematrio-omgångar som Lyrans Noblesser anordnar.

Idag skall tematrion handla om Kanada, och detta förstås med anledning av Google Doodlen av Anne på Grönkulla, för att fira författaren Lucy Maud Montgomerys 141 födelsedag:


"Berätta om tre saker från Kanada som du tycker om!"


För mig blev det då en kanadensisk författare, en roman som delvis utspelar sig i Kanada, samt en amerikansk-kanadensisk drama/thrillerfilm. (Bonus: en TV-serie som till att börja med spelades in i Kanada).

Margaret Atwood som nyligen fyllde 76 år, kommer från Ottawa (Ontario). Har bara läst hennes Oryx och Crake, men oj vad jag gillade den!

Kanada, av amerikanska författaren Richard Ford, utspelar sig i amerikanska Montana och de kanadensiska prärietrakterna kring Saskatchewan. Året är 1956 och valkampanjen pågår mellan Nixon och Kennedy... Läs mer här.

Insomnia (2002) är en amerikansk-kanadensisk spänningsfilm med Al Pacino (som polisen Will Dormer) och Robin Williams i två av huvudrollerna. Riktigt bra film, enligt mig. Will Dormer blir så trött, så trött... ja, faktiskt tröttare än vad jag känner mig just nu. :)

(Bonus: Jamen visst! Arkiv X handlar det förstås om. Säsong 1-5 spelades in i Vancouver, Kanada... vilket skådisarna David Duchovny och Gillian Anderson ogillade. Inspelningarna flyttade sen till Los Angeles. Fast själv tycker jag faktiskt att de där första säsongerna som spelades in i Kanada var de bästa.)


Nu så här på slutet tar jag nog till Will Dormers sista ord i filmen Insomnia:

"Let me sleep. Just let me sleep."


13 kommentarer:

  1. Fords Kanada har jag i bokhyllan men har inte hunnit sätta igång med den. Atwood finns också i bokhyllan men av samma orsak har jag inte läst hennes böcker heller. Filmen känner jag inte till

    SvaraRadera
  2. har inte sett Insomnia. men Arkiv X kom jag till att gilla skarpt

    SvaraRadera
  3. Jag tror bestämt att Fords Kanada utspelar sig 1960.

    SvaraRadera
  4. Insomnia såg jag faktiskt om för bara någon vecka sedan :) Den är väldigt bra. Och jag håller med om Arkiv X, de borde aldrig flyttat serien från Kanada.

    SvaraRadera
  5. Jag hade ingen aning om att Arkiv X spelades in i Kanada. Jag har faktiskt sett något avsnitt av den serien. Kanske rentav hela första säsongen.

    SvaraRadera
  6. Kanske får bli Oryx och Crake när jag åter läser Atwood.

    SvaraRadera
  7. Atwood har jag läst någon bok av som jag tyckte var hyfsad. Har sett en hel del filmer med Al Pacino, men Insomnia tror jag inte jag sett. Måste kika närmare på den.

    SvaraRadera
  8. Jag tog en annan Atwood, men Oryx och Crake ska läsas!

    SvaraRadera
  9. Insomnia skulle jag vilja se nån gång.

    SvaraRadera
  10. Atwood och Ford vill jag läsa och Insomnia vill jag se! :-)

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)