tisdag 24 november 2015

Trio för Anna, Karin och Elisabet(h)

Namnsdagstriss denna gång hos Lyrans Noblesser:

"Berätta om tre böcker/texter vars huvudpersoner eller författare heter Anna, Karin eller Elisabeth!"

Härligt! Fritt fram för olika sorters texter. Då väljer jag en namnsdagsvers, en folkvisa och så först på sluttampen en historisk roman.


Namnsdagsvers:

"Hör, vännerna önska dig, Anna,
All lycka på dagens fest!
Med rosor ej kransas din panna;
Men glädjen är dock en gäst.

Ty är det ock vinter i norden
Och ger den för blommor snö,
Så finns dock en vår uppå jorden,
Som aldrig kan kylas och dö.

Den våren är den, vi bära
I hjertat, från år till år;
Dess blommor vi nu förära -
En skänk, den du bäst förstår!"

Ur Nyaste Gratulationsboken från 1877


Folkvisa från Västergötland:

Liten Karin

"Och liten Karin tjänte
på unga kungens gård.
Hon lyste som en stjärna
bland alla tärnor små.

Hon lyste som en stjärna
allt bland de tärnor små.
Och unga kungen talte
till liten Karin så:

»Och hör du, liten Karin!
Säg, vill du bliva min?
Grå hästen och gullsadelen,
dem vill jag giva dig.»

»Grå hästen och gullsadelen
jag passar inte på.
Giv dem din unga drottning,
låt mig med äran gå!»

»Och hör du, liten Karin!
Säg, vill du bliva min?
Min rödasta gullkrona,
den vill jag giva dig.»

»Din rödasta gullkrona
jag passar inte på.
Giv den din unga drottning,
låt mig med äran gå!»

»Och hör du, liten Karin!
Säg, vill du bliva min?
Mitt halva kungarike,
det vill jag giva dig.»

»Ditt halva kungarike,
jag passar inte på.
Giv det din unga drottning,
låt mig med äran gå!»

»Och hör du, liten Karin!
Vill du ej bliva min,
Så skall jag låta sätta dig
i spiketunnan in.»

»Och vill du låta sätta mig
i spiketunnan in,
Guds änglar små, de se, att jag
oskyldig är därtill.»

De satte liten Karin
i spiketunnan in,
Och konungens småsvenner
de rulla’ henne kring.

Då kom det ifrån himmelen
två vita duvor ner;
De togo liten Karin,
och strax så blev det tre.

Så kom två svarta korpar
dit upp från helvete;
De togo unga konungen,
och strax så blev det tre."

Ur Sjung svenska folk! från 1947


Historisk roman:

Ringens gåta av Elisabet Nemert
Handlingen utspelar sig under 1200-talet.
Sjätte fristående delen i bokserien Släkten.


11 kommentarer:

  1. Liten Karin känner jag igen.

    SvaraRadera
  2. Den enda jag känner till är Elisabet Nemert,

    SvaraRadera
  3. Liten Karin har jag också med! namnsdagsversen var också fin!

    SvaraRadera
  4. Liten Karin är en härlig liten dikt, vet att jag läste och fascinerades av den som liten :)

    SvaraRadera
  5. Liten Karin är en lustig dikt. Det låter först som om det skulle handla om Karin Månsdotter och Erik XIV, men slutet av dikten visar att det inte är så.

    SvaraRadera
  6. Den där serien Släkten måste jag nog snart ta tag i, har de tre första böckerna. Jag tror i alla fall att det är tre :)

    SvaraRadera
  7. Folkvisorna var rätt blodiga förr i tiden!

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)