söndag 27 december 2015

Är en annan värld möjlig?


”Först när
det sista trädet huggits ner,
den sista floden förgiftats,
den sista fisken fångats
kommer ni att förstå
att man inte kan äta pengar”
Creeindiansk spådom

Hur kan man vara delaktig i att den Creeindianska spådomen inte skall slå in?

Det mesta på individnivå blir ju endast tama försök, men vad gör man? På boksidan gäller det då att det för kommande år blir fler böcker om klimat och miljö här på bokbloggen. Mer rå verklighet alltså... men den skall även fortsättningsvis blandas upp rejält med fiktion, färre deckare men fler dystopier. Så är läsplanerings-tanken än så länge inför 2016. Dessa böcker är jag speciellt nyfiken på just nu (några receptböcker måste naturligtvis få vara med där i slutet av min lista):


Bevare mig väl: en klimatantologi
av Göran Greider, Lina Hjorth, Anders Wijkman, Lisa Gålmark, Pär Holmgren


Det minsta vi kan göra är så mycket som möjligt
av Pär Holmgren


 Kollaps: livet vid civilisationens slut
av David Jonstad


Vår tid är nu: Tio hoppfulla perspektiv på klimatkrisen
av Svante Axelsson


Chockdoktrinen: Katastrofkapitalismens genombrott
av Naomi Klein


Omställningens tid: tillväxtens slut och jakten på en hållbar framtid
av Björn Forsberg 


Svinnlandet: min resa genom en värld av slöseri - och hur den gav mig ett liv i överflöd
av Andreas Jakobsson
 


Ta tillvara: 53 vegetariska resträtter som gör miljö och plånbok glada
av Amanda Hellberg, Eveline Johnsson


Baka med årstiderna: klimatsmart och till många
av Anna Braw


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)