onsdag 2 december 2015

"Midvintermörker" av Lars Wilderäng

Midvintermörker
Lars Wilderäng
Det kom att visa sig ta ganska ordentligt mycket tid i anspråk att läsa Midvintermörker av Lars Wilderäng.

Visserligen handlar detta om en spänningsroman, och visst är det oerhört spännande, men för mig blir det alltför detaljerat och därmed rätt så utdraget. Militärt fackspråk och yrkesjargong som känns främmande svårbegripligt för mig, kanske dock bara förhöjer upplevelsen för den som är mer insatt i sådant, det kan just inte jag avgöra. Som den technothriller det här nu är, så skall man väl heller inte ha åsikter om hur nödvändigt det kan vara att hela tiden nämna beteckningar på modeller för militär utrustning och fordon, för mig blev även den biten en alltför intetsägande överkurs som jag gladeligen hade klarat mig utan.

Allt som nämns ovan känns lite trist ändå, för i övrigt tyckte jag ju faktiskt det här var ett jätteintressant berättat scenario, otäckt realistiskt och det råder inte minsta tvekan om att det måste ligga ett jättejobb bakom att skriva en sådan här bok.

Nedmonteringen av försvaret har väl heller knappast gått någon förbi och visst tycks det väldigt olika om det. Känns mycket rätt i tiden att vi alla funderar lite över sådana här frågor som rör försvar, kris- och katastrofberedskap. Att vara alltför godtroget naiv och kanske dessutom förlita sig på att det kommer hjälp utifrån om det värsta händer, det som inte får hända, men trots allt kan hända... är det så klokt egentligen? Krig verkar kunna inleda nästan hursomhelst, och för oss som läser historiska romaner handlar det förstås vanligtvis om fältslag i olika former, men vill man få en autentisk fiktiv beskrivning av hur ett angrepp idag skulle te sig är Midvintermörker säkert ett lysande tips (ett högteknologiskt krig idag skulle vara rent förödande och är fruktansvärt skrämmande att föreställa sig). Fred kanske man tar för givet, men säkert är det just då man behöver bli rejält avskräckt för motsatsen, och hur illa det kan gå om ett land har ett alltför reducerat försvar?
Det verklighetstrogna är något jag garanterar är det som gör den här thrillern så oerhört hemsk, men väldigt, väldigt tänkvärd - läs den! En smakbit ur boken kan man hitta här.

I SvD kunde man idag läsa denna artikel. Fick för mig ytterligare en dimension efter att ha läst Midvintermörker... minst sagt.

Betyg: 3/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)