söndag 20 december 2015

Novell: "Fjäderbrevet" av Moa Martinson

Fjäderbrevet
Moa Martinson
Fjäderbrevet  av Moa Martinson är hämtad ur novellsamlingen Armén vid horisonten från 1942, en berättelse som skall ha självbiografiska inslag.

Vad handlar då novellen (från Novellix) om? Den 7 november 1890 står morfar knekten i full paraduniform redo för ett avgörande slag, barnbarnet som är "fem dagar gammal och oäkta född" skall döpas. Han har lagt upp en tänkt strategi för att i kamp mot kyrkolag och morallag få barnet döpt av prosten. Efter mycket om och men lyckades strategin och barnet blir döpt. Nio år senare berättas om dagarna strax innan julen, då moster och morbror Janne kom på besök hos barnets mor och styvfar. De hade för avsikt att bege sig till mormor, som nu bodde kvar i knekttorpet som änka, och undrade om de hade lust att följa med. De beger sig iväg och historien handlar sen om besöket hos mormodern, berättelserna om förr i tiden sedan mormorsmors tid. Men hur var det egentligen med det där fjäderbrevet?...

Tyckte mycket om denna fantastiskt fina skildring av en förfluten tid. Det är vardagligt, rakt och osentimentalt. Ger en realistisk bild av Sverige under 1890-talet, då det finns en verklighetsförankring i historien som berättas. Har tidigare bara läst brottstycken av denna författares böcker, men blev efter att ha läst den här novellen definitivt mer intresserad av att ta mig an hennes (också självbiografiska) välkända romantrilogi.

    "Då tog knektmorbror upp mig på knät och frågade ut mig om skolan och hur det var i stan och om mina kamrater; till sist frågade han om vi hade "nåra pära därhemme".
    - Nej, inte ett halvt, sa jag med stor känsla.
    - Har ni nån potatis då? sa han.
    - Ja, en säck i värdens källare, sa jag.
    Då skrattade allihop för morbror kallade potatis för pära.
    Julafton gick mot midnatt. Barnen somnade efter den rikliga måltid vi alla blivit bjudna på, men jag höll mig vaken.
    Julafton där i torpet var den fridfullaste jag varit med om." 
(Sid. 28-29 ur Fjäderbrevet av Moa Martinson)

Novellen ingår i ett Novellixsläpp med fyra klassiker (av Stig Dagerman, Moa Martinsson, Elin Wägner och Agnes von Krusenstjerna) som lockar till läsning. Ask med de fyra novellerna finns på Novellix - kanske för någon den perfekta julklappen?

Betyg: 4/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)